Nu släpps 68 nya bostäder i centrala Örebro

19 augusti 2019 Nu startar HSB försäljningen av 68 nya bostadsrätter i det nya centrala området Österport i Örebro. Bostadsrättsförening som heter HSB brf Österäng har lägenheter med 1 – 5 rum och kök och beräknad inflyttning sommaren 2022.

Nu startar HSB försäljningen av 68 nya bostadsrätter i det nya centrala området Österport i Örebro. Lägenheterna kommer ha 1 – 5 rum och kök och har beräknad inflyttning sommaren 2022.

– Det är spännande att vara med och utveckla den nya stadsdelen Österport som kommer växa fram som moderna attraktiva stadskvarter med bra läge i centrala Örebro. Här bor du nära stan och de populära kvarteren på Öster samtidigt som du har nära till Universitetet, Svartån, Hjälmaren, säger Sara Almcrantz, byggchef HSB MälarDalarna.

Tillsammans med Örebro kommun och andra bostadsaktörer utvecklar HSB området Österport, det gäller fastigheterna Gasklockan som är en del av Österplan. Totalt ska det byggas ca 1 000 ny bostäder som ska kompletteras med kontor, handel och stadsdelspark.

– Nu startar  vi vår första etapp som ligger i den södra delen av området, vi har verkligen fått fram bra bostäder med många fina kvalitéter så som rejäla balkonger, dubbla wc i flera lägenheter och gott om förvaring. Alla boende får också tillgång till två takterrasser, och som vanligt har vi föreningslokal, gästlägenhet och tvättstuga, berättar Mikael Cederborg, ansvarig projektledare från HSB Projektpartner.

HSBs nya bostadsrättsförening heter HSB brf Österäng och säljstarten är den 20 augusti. Samma dag släpps även priser och ritningar för projektet. Bosparande medlemmar i HSB erbjuds avgiftsfritt under ett år om de tecknar sig för en lägenhet innan den 31 december 2019. Som vanligt har bosparare i HSB även möjlighet att få förtur till de nybyggda bostäderna.

Fakta HSB brf Österäng

Bostäder: 68 lägenheter med 1 – 5 rum och kök, 34 – 156 kvm, alla med minst en balkong eller uteplats
Antal våningar: 11 våningar
Gemensamma utrymmen: 2 takterrasser, föreningslokal med pentry och balkong, övernattningslägenhet med wc/dusch, tvättstuga