HSB brf Diktaren vinnare av Solna stadsmiljöpris 2019

15 november 2019

HSB brf Diktaren utsågs till vinnare av Solna stadsmiljöpris 2019 på Byggnadsnämndens sammanträde den 13 november 2019. Priset delas ut årligen för en byggnad, anläggning eller annan åtgärd i Solna som på ett bestående sätt förskönat stadsbilden.

-Vi är mycket glada över att HSB brf Diktaren uppmärksammas av Byggnadsnämnden! I brf Diktaren har arkitektur, inredning och hållbarhet varit i fokus och vi är stolta över att ha bidragit till Solnas stadsmiljö på ett positivt sätt, säger Jonas Erkenborn, vd HSB Bostad.

Huset har strama och eleganta fasader med olika putstyper, och sockeln har en betonglik karaktär. Trapphusen har en fin mönstersätt­ning av klinker för en extra hemtrevlig känsla. Brf Diktaren består av en sju våningar hög del med en indragen översta terrassvåning. Byggnaden flankeras av två stycken fem våningar höga flyglar. Totalt är det 120 lägenheter om 1-5 rum och kök, där yteffektivitet, kvalitet och stil varit ledorden.

-Byggnaden är komponerad med en låg sockel i profilerad betong, en grovputsad högre sockel, våningar med slät puts samt längst upp en indragen våning, även den i slätputs. Huset ger en elegant och värdig inramning till den skyddade miljön kring Asplunds byggnadsminne, säger Torsten Svenonius, byggnadsnämndens ordförande, Solna stad.

Arkitekt är Magnus Pörner från Pörner + Pettersson AB.

OM HSB BOSTAD

Under snart hundra år har HSB byggt nya bostäder och skapat "det goda boendet". Mer än var tionde bostad i Sverige har byggts av HSB. HSB Bostad AB är HSBs bostadsproduktionsbolag i Stockholms och Gotlands län. HSB Bostads vision är att ”skapa framtidens bästa boende i samverkan med våra ägare”.

Solna
Byggnadsnämnd