Välkommen till Brf Borgmästaren

Här finns viktig information som du som bostadsrättsinnehavare i Borgmästaren bör känna till.

Inledning
Bostadsrättsföreningen Borgmästaren är en förening som består av femton kedjehus utmed Södra Vägen och tolv radhus utmed General Ericsons väg. Husen ligger i ett kvarter som finns med i kommunens kulturmiljöprogram. De är byggda 1968 och speglar 1960-talets senare del och karaktäriseras av modernistiska rad- och kedjehus i ett plan eller med suterräng.

Husen på General Ericsons väg är suterrängradhus i två plan med balkong och altan i västerläge samt en uteplats åt öster. Husen på Södra Vägen är enplans kedjehus med altan i söderläge.

På den här sidan har styrelsen samlat ett antal punkter som är viktiga att känna till för er som bor i föreningen. Vår förhoppning är att vårt boende och livsmiljö ska präglas av hänsyn och respekt för varandra. 

Ta gärna några minuter och läs igenom informationen. 

Information från styrelsen till föreningens medlemmar
Styrelsen har valt att all information i föreningen ska ske via Mitt HSB och föreningens hemsida.  Styrelsen aviserar via Mitt HSB att det finns information att läsa på föreningens hemsida. Medlemmarna aviseras via e-post.

 

Det är därför viktigt att vara upplagd med en e-postadress och att man vill ha notifiering från Mitt HSB. Informationsbladen finns arkiverade på hemsidan under huvudrubriken Information. Där finns länkar till informationsbladen upplagda per år. Här finns en länk till lathunden som visar hur man lägger in e-postadress och notifiering i Mitt HSB. Lägga in uppgifter i Mitt HSB

Anmälan till styrelse vid förändring av hus

Varje bostadsrättsinnehavare är skyldig att i god tid anmäla till föreningens styrelse om någon förändring ska göras i lägenheten som faller in under § 37 i föreningens stadgar. Stadgarna finns under rubriken Föreningen ovan.

Denna anmälan ska göras på särskild blankett som lämnas till föreningens ordförande. Styrelsen beslutar sedan om ändringen får utföras.  Här finns blanketten.

Byte av golvbrunnar

Under våren 2014 relinades samtliga avlopp. Om ni ska göra någon förändring på avloppen, exempelvis byte av golvbrunnar så är det viktigt att följa de instruktioner som är utlämnade till samtliga bostäder i samband med reliningen. Om någon saknar instruktionen så finns den här.  Prolineinstruktioner

OBS! När det gäller byte av golvbrunn i toaletten på Södra Vägen så gäller särskilda instruktioner. Här finns ett antal bilder på hur det går till att byta golvbrunn. Instruktioner byte av golvbrunn Södra Vägen.

Vad är en störning?

HSB juristservice har gett ut informationblad som informerar om vad som gäller vid eventuella stärningar. Informationsbladet hittar du här.

Vem ska underhålla bostadsrätten?

När det gäller underhåll av bostadsrätten så har föreningen ett visst ansvar och den enskilde bostadsrättsinnehavaren har också ett ansvar för att bostadsrätten ska vara i ett bra skick. I broschyren nedan finns det en sammanställning över vad som är föreningens ansvar och vad som ligger på respektive bostadsrättsinnehavare när det gäller underhåll av bostadsrätten. 

Här finns en länk till broschyren Vem ska underhålla bostadsrätten?

Byggnation av utomhusrum

För eventuell byggnation av utomhusrum har styrelsen följande riktlinjer:

Godkännande för utbyggnad måste erhållas av styrelsen. Färgsättning av utomhus rum ska följa den färgsättning som byggnaden har i övrigt. Godkännande måste även inhämtas av grannar som kan komma att beröras av utbyggnaden

Bygglov måste inhämtas om utbyggnaden ska byggas in, kostnaden för detta bekostas av bostadsrätts innehavaren. Bostadsrätts innehavaren ansvarar för att bygglov erhålles.

Framtida underhållsansvar för utbyggnaden kommer att vara bostadsrättsinnehavarens och inte föreningens. Detta gäller även i en förlängning när bostadsrätten säljs vidare till ny ägare så tar den nya ägaren över ansvaret för underhållet.

Hantverkarformuläret mall för anlitande av hantverkare

Använd skriftliga avtal vid hantverkstjänster för att minska risken för meningsskiljaktigheter. Det menar Konsumentverket, Sveriges Byggindustrier och Villaägarnas Riksförbund. Tvister mellan hantverkare och konsumenter är tyvärr vanliga. Det visar statistik från kommunernas konsumentvägledningar och utredningar Konsumentverket har genomfört. 

I många fall inleds hantverksarbeten utan att konsumenten och hantverkaren har en gemensam bild av vad som ska göras. Det gör att risken för tvist är stor. Trots det saknas ofta skriftliga avtal som reglerar vad som ska göras, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta.Hantverkarformuläret är en avtalsmall som hjälper både konsumenter och hantverkare till ett bra avtal som gör arbetet lättare och som kraftigt minskar risken för problem. Bakom formuläret står Konsumentverket, Villaägarnas Riksförbund och Sveriges Byggindustrier.Du hittar hantverkarformuläret här; Hantverkarformuläret

Tvätthall

Vår förening har möjlighet att använda den tvätthall som tillhör bostadsrättsföreningen Vallsängen som finns vid Gröna Vägen 44 C mot servicehemmet/vårdcentralen. 

Tvätten är tillgänglig året runt. Kontakt tas med Vallsängens vicevärdskontor under kontorstid.
Mer information finns här.

Besiktningar

Utvändig besiktning av fastigheterna sker en gång per år, nödvändiga reparationer/justeringar görs utifrån upprättat protokoll.

Matning av fåglar

Matning av småfåglar i anslutning till fastigheterna på ett sådant sätt att frö och dylikt hamnar på marken är inte tillåtet. Ej heller att mata kråkfåglar och fiskmåsar. Detta på grund att det drar till sig råttor och möss. Föreningen har haft stora problem med detta tidigare. 

Skotta bort snö i anslutning till träpartier.
För att undvika rötskador så är det viktigt att varje bostadsrättsinnehavare i så stor omfattning som möjligt skottar bort snö som ligger i anslutning till träpartier på fastigheterna

Årsstämma
Föreningens årsstämma genomförs normalt en gång per år i april eller maj månad.