Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Långsiktig hållbarhet viktigare än kortsiktiga vinster i kooperativa företag

03 juli 2014 Att arbeta med hållbarhetsfrågor är i dag en självklarhet i många svenska företag. Det framkom vid en paneldebatt i Almedalen där företrädare för kooperativa företag frågades ut om sitt engagemang.

Är CSR-arbete något som företag gör främst för det egna varumärkets skull, eller ligger ett genuint engagemang bakom – och spelar det egentligen någon roll? Biståndsorganisationen We Effect som startats av kooperativa företag, bland annat HSB, ställde frågan till beslutshavare i en paneldebatt under Almedalsveckan.

Hållbarhetsfrågor har blivit en självklarhet
Moderatorn Jan Wifstrand ställde raka frågor om vad CSR betyder i det dagliga arbetet i de företag som paneldeltagarna representerar. Panelen bestod av representanter för företag från den kooperativa sfären: Pernilla Bonde, vd HSB Riksförbund, Anders Sundström, ordförande i Swedbank och KF, Anniqa Nygård, vice ordförande LRF, och Jens Henriksson, koncernchef Folksam. Enigheten var stor om att CSR i dag är en självklarhet - att jobba ansvarsfullt med sociala, etiska och miljömässiga aspekter handlar inte om kortsiktig vinstmaximering utan om att bygga en långsiktig hållbarhet.

Värderingsdrivna företag tar socialt ansvar
Hur stor är medvetenheten om CSR bland medarbetare i det dagliga arbetet?
- Alla vet kanske inte vad begreppet CSR betyder, men här jag pratar om hållbarhet vet alla inom LRF vad det innebär. Som leverantörer av mat och energi till svenska folket är vi i en förtroendebransch, och hållbarhet är avgörande i alla led, sade Anniqa Nygård, LRF.
Anders Sundström och Jens Henriksson delade uppfattningen att arbete med hållbarhetsfrågor i dag snarare är en regel, än ett undantag.
- Alla som jobbar i värderingsdrivna företag vet om det och medvetenheten om socialt ansvarstagande är större i Sverige än i många andra länder.

Stabil värdegrund basenför HSB
Pernilla Bonde, vd för HSB Riksförbund, underströk vikten av att ha en stabil värdegrund för att jobba med CSR-frågor i en organisation.
- Inom HSB jobbar vi aktivt med vår värdegrund ETHOS – engagemang, trygghet, hållbarhet, omtanke och samverkan. Värdegrunden måste vara väl förankrad i ledningsgruppen och sedan gå ut i verksamheten på medarbetarnivå för att verkligen få genomslag och på så sätt gynna våra intressenter.

FAKTA: We Effect

We Effect (före detta Kooperation Utan Gränser) är en biståndsorganisation som bildades 1958 genom initiativ av kooperativa företag. We Effect driver biståndsarbete – hjälp till självhjälp - i 25 länder i fyra världsdelar . Visionen är en rättvis och hållbar värld fri från fattigdom. Ett 60-tal organisationer stödjer We Effect, däribland HSB som under 2013 samlade in 3 117 552 kr till arbetet med att hjälpa utsatta människor att etablera bostadskooperativ.