Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Snabb lösning ger ökad säkerhet för Bredbandbolagets kunder

30 oktober 2014 Bredbandsbolaget har agerat snabbt på gårdagens uppgifter om kapning av företagets modem och har genom uppdateringar gjort det omöjligt för utomstående att ta sig in i privatpersoners datorer.
– Vi är lättade över att detta problem fått en så snabb lösning, och vi fortsätter att bevaka utvecklingen av datasäkerheten för våra kunder och medlemmar, säger Niclas Lind, inköpschef på HSB som har avtal med Bredbandsbolaget.

Dagens Nyheter avslöjade i en artikel 29 oktober att det fanns säkerhetsbrister i modem (modellerna Zyxel 2601, Zyxel 2602 och Zyxel 2812) från Bredbandsbolaget som gjorde det möjligt för utomstående att på distans ta över privatpersoners datorer och läsa mejl, se vilka sajter som besöks och ta över bankkonton. HSB har avtal med flera nätleverantörer, däribland Bredbandsbolaget som erbjuder fördelaktiga abonnemang både till enskilda HSB-medlemmar och till bostadsrättsföreningar.

Uppdatering för att öka säkerheten
Natten till den 30 oktober uppdaterade Bredbandsbolaget modemens mjukvara. Det innebär att det nu inte längre är möjligt att ta över modemen, men också att innehavaren inte längre kommer åt de s.k. administrationsgränsnittet.

Här svarar Bredbandsbolaget på aktuella frågor om datasäkerhet:

1. Vad har hänt?

Dagens Nyheter har rapporterat om säkerhetsrisker med några av de Zyxel-modem som Bredbandsbolaget använder sig av.

2. Vad är det för säkerhetsrisk?
Säkerhetsrisken innebär att det finns en möjlighet för mycket tekniskt kunniga personer att via administrationsgränssnittet koppla upp sig mot modemet och ändra viktiga inställningar, alternativt installera egen programvara på modemet. Det finns då en möjlighet att modemet kan användas för olika typer av obehörig aktivitet, som till exempel att via modemet se vilka webbsidor man besöker eller styra om trafiken till falska webbsidor.

3. Vilka modem gäller det?
Zyxel 2601, 2602 och 2812.

4. Finns riskerna även i andra modem från Bredbandsbolaget
För att säkerställa att inga ytterligare säkerhetsbrister finns kommer vi nu att gå igenom alla våra övriga modeller av modem.

5. Vad gör Bredbandsbolaget för att lösa problemet?
Här och nu förhindrar vi att denna sårbarhet kan utnyttjas av obehöriga genom att stänga av möjligheten att komma åt modemen via administrationsgränssnittet, där man väljer sina inställningar. Det innebär att ingen utöver Bredbandsbolaget kan komma åt kundernas modem och modemets inställningar. Vi gör detta genom att på distans uppgradera modemens mjukvara. Denna process inleddes kl. 18.00 den 29 oktober och var klar kl 6.00 den 30 oktober.

6. Ska jag som kund göra något?
Det är viktigt att modemet är inkopplat för att uppgraderingen ska ske. Du kan märka av uppdateringen genom att modemet startar om. Det innebär att din internetuppkoppling för en stund bryts och pågående samtal kopplas ner. Du behöver själv inte göra något förutom att se till att modemet är inkopplat och påslaget.

7. Vad innebär uppgraderingen?
Att någon obehörig inte längre kan skaffa sig kontroll över modemet och därmed att den säkerhetsrisk som påträffats är undanröjd. Detta innebär dock att kunden inte heller själv kommer åt administrationsgränsnittet.

8. Men om jag vill kunna konfigurera modemet själv, vad gör jag?
Kunder med Zyxel-modem 2601, 2602 och 2812 som använt administrationsgränssnittet och har ett behov av att ändra inställningar själva, till exempel ”port forwarding”, som används ibland av kunder som spelar mycket online, kan kontakta kundservice och välja teknisk support så hjälper vi till.

9. Hur vet jag om jag är eller har varit hackad?
För att vara helt säker på att ingen obehörig har ändrat viktiga inställningar under den tid säkerhetsbristen funnits ska modemet nollställas. Detta görs genom att trycka in ”reset-knappen” på baksidan av ditt modem. Det står på modemets framsida vad modellen heter.

Här kan du ladda ner manualer till Zyxel 2601Zyxel 2602 och Zyxel 2812 där du ser vilken knapp som är ”reset-knappen” för ditt modem. Nollställningen gör att modemet återtar de inställningar som Bredbandsbolaget ursprungligen satte, som nu även innefattar vår säkerhetsuppdatering och förhindrar obehörig aktivitet i modemet. Observera att om du gjort egna inställningar i ditt modem kommer dessa att försvinna i och med att en nollställning sker. För att kunna göra egna inställningar, kontakta kundservice och välj teknisk support.

10. Vad kan jag göra för att skydda mig?
I och med att vi stängt möjligheten att använda administrationsgränssnittet är det inte längre möjligt att utnyttja de säkerhetsbrister som fanns kring detta. Därför krävs inte några ytterligare åtgärder i detta läge.

11. Varför kan jag inte bara få ett nytt modem?
Att ta bort möjligheten att använda administrationsgränssnittet är det snabbaste och mest effektiva sätt att förhindra denna sårbarhet. Med denna lösning finns inte sårbarheten kvar och därmed inte heller behovet att i detta läge byta ut modemet.

12. Jag är ny kund hos Bredbandsbolaget, vad gäller för mig?
För nya kunder som precis fått hem eller väntar på sitt modem kommer denna säkerhetslösning automatiskt att laddas ner när man kopplar in modemet.

13. Vad händer på längre sikt?
Även om vi nu åtgärdat säkerhetsrisken vill vi inte på lång sikt ta bort möjligheten för våra kunder att själva konfigurera sina modem och vi arbetar därför tillsammans med vår modemleverantör Zyxel för att ta fram en lösning som ger våra kunder fullgod säkerhet samtidigt som det har tillgång till sina modems administrationsgränssnitt. För mer information, besök Bredbandsbolagets hemsida.