Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

HSB näst bäst i Sverige när bostadsköparna säger sitt

19 februari 2015 Pålitlighet, bostadens kvalitet och personlig service är avgörande för hur nöjda vi blir när vi köper en ny bostad. HSB kommer på andra plats när det gäller kundnöjdhet visar en ny undersökning.

Idag delades 2014 års priser för NKI (Nöjd kund index) bland privata bostadsutvecklare ut av Prognoscentret. HSB Projektpartner, tillsammans med de regionala HSB-föreningarna, placerades på andra plats bland Sveriges bostadsutvecklare. 
– Vi inom HSB är mycket stolta och glada över denna placering. Resultatet är ett kvitto på vårt gedigna arbete med NKI. HSB förenar vår samlade nationella kompetens med vår lokala närvaro runt om i hela landet. Det är en oslagbar kombination, kommenterar Matias Lindberg, vd på HSB Projektpartner.

Lyssnar på bostadsköparna
NKI är bostadsutvecklarnas gemensamma mätinstrument för att ta reda på och följa kunders inställning till företaget, dess produkter och tjänster. Under 2013 premierades HSB Projektpartner av Prognoscentret för störst utveckling inom området pålitlighet, som är den viktigaste faktorn för kundnöjdhet. 
– 2013 satte vi rutinerna och under 2014 har vi trimmat våra långsiktiga mål och lyssnat på våra bostadsköpare för att fokusera på våra största förbättringsområden, fortsätter Matias Lindberg.

HSB-lägenheter i Göteborg på topplistan
– JM blev åter igen bäst av alla aktörer i branschen med NKI-värde 78 av 100 vid inflyttning. HSB är tätt efter med NKI-värde 76 och delar 2:a platsen med NCC och Besqab. Branschgenomsnitt vid inflyttning ligger på NKI-värde 73. HSBs bästa bostadsprojekt blev brf Alfa i Göteborg med 46 lägenheter. Det hade inflyttning i februari 2014 och placerades på delad 5:e plats av 2014 års bästa projekt med NKI-värde 84 vid inflyttning.

Röda mattan vid inflyttning
– I samband med inflyttningen sätter vi in extra resurser så att de boende får all hjälp de kan tänkas behöva. På inflyttningsdagen rullar vi handgripligen ut röda mattan. Detta resultat visar att kunderna uppskattar våra ansträngningar i hela vår inflytningsprocess. Det är otroligt roligt och ger extra energi till arbetet med att få ännu nöjdare kunder under 2015, säger Camilla Wahlgren, inflyttningsansvarig från HSB Göteborg.

Årets resultat

  • Första pris gick till: JM med NKI-värde 78
  • Delad andra plats: HSB Projektpartner, NCC och Besqab med NKI-värde 76
  • Bästa projekt blev: Veidekkes Österberget Stadsvyn i Uddevalla med NKI-värde 87

Branschgenomsnitt för inflyttning: NKI-värde 73
Branschgenomsnitt för garanti: NKI-värde 68

Bakgrund NKI (Nöjd Kund Index)

Kundnöjdhet bland privata bostadsutvecklare började mätas år 2008 av analysföretaget Prognoscentret. I dag ingår de allra flesta svenska bostadsutvecklare i branschmätningen. Den baseras på en internationell standard (jämförbar med till exempel Svensk kvalitetsindex) och resultaten är direkt jämförbara med andra branscher.

En NKI-undersökning ger en bild av hur nöjda kunderna är och möjlighet för företagen att följa hur den utvecklas år för år. En NKI-undersökning identifierar även de viktigaste förbättringsområdena. Viktiga faktorer är pålitlighet, bostadens kvalitet och den personliga servicen.