Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Varning för att ladda elbilen genom vanlig väggkontakt

04 juni 2015 Laddstolpe eller laddbox är det som gäller när man ska ladda upp elbilens batteri. Att sätta laddkabeln i en vanlig väggkontakt är däremot direkt olämpligt och kan i värsta fall orsaka brand.

Ett vanligt missförstånd om elbilar, är att det går att ladda batterierna via laddkabel från en vanlig väggkontakt. Men de är inte avpassade för belastningen som ett elbilsbatteri innebär och i bland annat Danmark har myndigheterna nyligen gått ut med en varning för att använda laddkablar till elbilar i vanliga kontakter med 230 V. Uppladdning av en elbil ger en långvarig och hög belastning som installationen inte är dimensionerad för, något som ger risk för överhettning och i värsta fall brand. Risken är störst i hus med äldre elsystem och äldre jordfelsbrytare.

Laddstolpe eller laddbox säkra alternativ

I stället för att stoppa in laddkabeln direkt i en väggkontakt, ska man använda antingen laddbox eller laddstolpe. Det är fasta elinstallationer som ger både snabbare och säkrare uppladdning av bilen. Roland Jonsson, energichef på HSB Riksförbund, understryker risken med att använda en vanlig väggkontakt i exempelvis garaget.
– Det blir en farligt hög belastning på fastighetens elnät, så stor att det innebär en klar brandrisk.