Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari
På hsb.se använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Vissa cookies används även för att optimera vår kontakt med dig som webbanvändare och för att kunna ge förmånliga erbjudanden som kan vara intressanta för dig genom annonsering (målinriktad nätreklam). Genom att klicka på acceptera och fortsätta använda hemsidan samtycker du till att dessa cookies används. Läs mer om cookies här

Cookies är ett fotavtryck du lämnar efter dig när du besökt en webbplats. Den består av en textfil, som lagras i din enhet. Den används för att känna igen dig och förbättra din användarupplevelse, exempelvis genom kortare nedladdningstider och tillgång till funktioner anpassade efter dina tidigare val. Cookies gör det möjligt att mäta trafiken och samla in statistik på webbsidan.  
 
HSB använder följande cookies:  

  • Beständig cookies – Sparas i din webbläsare tills du väljer att ta bort den eller när den upphör att gälla. Används till exempel för inställningar som du valt på hsb.se, i syfte att förbättra din användarupplevelse. 
  • Tillfällig cookie  Lagras tillfälligt i din webbläsare under tiden du besöker en hsb.seDärefter försvinner den när du stänger din webbläsare. 

Både beständiga och tillfälliga cookies används för besöksstatistik och i vårt arbete att förbättra webbplatsen. 

Cookies kan också delas in i förstaparts- och tredjepartscookies. Förstapartscookies är cookies som sätts av hsb.se (innehavaren av webbplatsen). Tredjepartscookies sätts av en annan webbplats, t.ex. för statiskanvändning av webbsidan eller annonsering.  

HSB är ett samlingsnamn för HSB Riksförbund, dess dotterbolag samt de regionala HSB-föreningarna. Samtliga använder webbsidan hsb.se och använder sig av cookies.  Det innebär att de olika bolagen och föreningarna kan vara ansvariga för utplacering av cookies på olika delar av webbplatsen. För att ge dig en bättre överblick innefattar denna policy information för hela webbplatsen, oavsett vilket bolag eller förening som har placerat ut cookies på en viss del av hemsidan. I HSBs lista över cookies anges vilka cookies som används på olika delar av hsb.se. 

Hur vi använder cookies 

På hsb.se används cookies för att mäta trafiken och användandet av vår webbplats, webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare och erbjuda andra tjänster som du efterfrågat. Cookies används även för att optimera vår kontakt med dig som webbanvändare och för att kunna ge förmånliga erbjudanden som kan vara intressanta för dig genom annonsering (målinriktad nätreklam). 

Behandling av personuppgifter 

I vissa fall hanterar vi personuppgifter i samband med användandet av cookies 

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare? 

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer. 

De som kan komma i kontakt med uppgifterna är HSBs marknad- och kommunikationsavdelning, leverantören av hsb.se och de tredjeparter som är tjänsteleverantörer för HSB i samband med användningen av cookies, exempelvis vid annonsering och analys av användning av webbplatsen. 

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna? 

Hemsidebesökares personuppgifter behandlas för följande ändamål: mäta trafiken och användandet av vår webbplats, se till att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare och erbjuda andra tjänster som du efterfrågat. Cookies används även för att optimera vår kontakt med webbanvändare och för att kunna ge förmånliga erbjudanden till personer som kan vara intresserade genom annonsering (målinriktad nätreklam).  

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen? 

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.  

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke. 

Om du inte vill tillåta lagring av cookies på din dator kan du ställa in detta i din webbläsare. 

Hur länge lagras personuppgifterna? 

Hur länge vi behandlar dina personuppgifter varierar beroende på vilken cookie som sätts i din webbläsare. Beständiga cookies finns kvar på din dator till dess att du tar bort dem eller utgångsdatumet passerat och du återkommer till vår webbsida. Tillfälliga cookies saknar utgångsdatum och lagras temporärt i din dator under tiden du är inne på vår webbsida. När du stänger ned din webbläsare försvinner eventuella sessionscookies. 

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här 

Så säger lagen 

Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att: 

  • att webbplatsen innehåller cookies 
  • vad cookies används till 

Besökaren ska också samtycka till att cookies används, med undantag för sådana cookies som är nödvändiga för att överföra ett meddelande via ett elektroniskt kommunikationsnät eller sådana cookies som är nödvändiga för att erbjuda en tjänst som du som webbplatsanvändare efterfrågat. 

Att stänga av och granska cookies 

Du har möjlighet att stänga av cookies genom din webbläsare, det gör du genom att besöka sidan anonymt. Hur du gör detta skiljer sig åt beroende på vilken webbläsare du har. Om du inte accepterar cookies, finns det vissa delar av hsb.se som du inte kommer att kunna använda. I webbläsaren kan du också se över vilka cookies som lagrats tidigare och radera dessa. Se din webbläsares hjälpsidor för mer information.  

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke 

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades. 

Ytterligare information 

Vid frågor om policyn eller vid andra önskemål avseende cookies, vänligen kontakta oss enligt nedan. 

Kontaktuppgifter 

Juristjouren 

E-postadress: juristerna@hsb.se 

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats. 

Stäng

Anlita en hantverkare- tips

Funderar du på att renovera hemma och ta hjälp av en hantverkare? Är du osäker på regler, avtal och försäkringar? HSB ger dig några smarta tips på vägen.

Planering

Börja planera i god tid. Bor du i bostadsrätt finns det särskilda regler för renovering, speciellt vid större ombyggnationer. Vad som är större renoveringar framgår i föreningens egna stadgar och bostadsrättslagen. Men som tumregel får du ändra allt som du har underhållsskyldighet för. Fråga din förening om du är osäker! Många föreningar har restriktioner för när du får renovera. Fråga föreningen vilka tider som gäller, för grannfridens skull.  Känner du andra som nyligen har renoverat? Fråga dem om tips och råd. Vad gick bra? Hur blev resultatet? Hade de gjort något annorlunda?

Hitta rätt hantverkare

Kontakta flera hantverkare och jämför dem. Kanske kan en vän eller bekant rekommendera någon. Det kan kännas tryggare att veta att någon annan är nöjd med hantverkaren. Offerter kan se olika ut. Gå igenom offerten noga för att se vad som ingår och inte. Fråga hantverkaren om det tillkommer något mer än det som står i offerten och kontrollera att momsen är medräknad.

Ingår garanti?

Det är frivilligt för hantverkare att lämna garanti, till skillnad från reklamationsrätten som enligt lag gäller i minst tre år. Undersök om hantverkaren lämnar garanti på material och utförande. Klickar ni? Hantverkaren kommer troligtvis att vistas mycket hemma hos dig under renoveringen. Väg in personkemi, tidplan, garantier och pris i beslutet.

Gör din research

Glöm inte att kontrollera om hantverkaren har F-skattsedel. En hantverkare med F-skattsedel är skyldig att betala skatter och sociala avgifter. Har hantverkaren A-skattsedel ska du betala detta. Detta kollar du hos Skatteverket. Är hantverkaren behörig, auktoriserad och certifierad? Be alltid om att få se intyg, särskilt för el- och VVS-arbeten. Det finns inga garantier för att hantverkaren har rätt utbildning eller följer branschstandarder. Undersök skulder eller betalningsanmärkningar för att se om firman riskerar konkurs. Konkurs kan leda till att arbetet inte blir slutfört och du har ingenstans att vända dig för att få fel åtgärdade. Kontakta Kronofogden för att undersöka skulder och tidigare konkurser. Du behöver då person- eller organisationsnummer, beroende på företagsform. Be om referenser och prata med andra kunder där hantverkaren har gjort liknande jobb. Fråga om du får kolla på arbetet och passa på att få dina frågor besvarade. Har hantverkaren allrisk- och ansvarsförsäkring? Se till att du är medförsäkrad på allriskförsäkringen och att du får kopior på försäkringsbrevet. Kontakta också ditt försäkringsbolag och fråga vilka krav de har på hantverkaren för att din försäkring ska gälla.

Var noga med avtalet

Det är vanligt att strunta i skriftliga avtal då en hantverkare anlitas. Men om något går fel kan det vara svårt att bevisa vad ni har kommit överens om, därför vinner du på ett skriftligt avtal. Även om muntliga avtal också är bindande är det inte lika säkra.

För att minska risken för missförstånd finns det avtalsmallar som du och hantverkaren han ta hjälp av. På www.boende.se finns Hantverksformuläret 09, framtaget av Konsumentverket, Villaägarnas Riksförbund och Sveriges Byggindustrier.

Priset

En bra grundregel är att bara betala för genomfört och godkänt arbete. Om något skulle gå snett har du rätt att behålla den summa som det skulle kosta att åtgärda felet. Du har rätt att få en specificerad faktura och behöver inte betala förrän du har fått den. Med ett fast pris vet du vad hela arbetet kommer att kosta, men det kan tillkomma kostnader för oförutsedda händelser. Ett ungefärligt pris innebär att hantverkaren uppskattar ett pris för arbetet. Huvudregeln är att detta pris får överskridas med 15 procent, men inte mer. En löpande kostnad innebär att hantverkaren tar betalt per timme så glöm inte att komma överens om vilket pris som ska gälla. Kombinera det gärna med ett takpris.

Spara alla kvitton i åtminstone tre år. Skulle du behöva vända dig till en rättslig instans med klagomål måste du kunna visa på dina kostnader. Har du en bostadsrätt som du renoverat är det också viktigt. När du säljer bostaden påverkar det nämligen reavinstbeskattningen.

Du vet väl att du har möjlighet att få en skattereduktion på till 50 000 kronor per person och år? Om ni är två ägare till bostaden kan ni tillsammans få skattereduktion på 100 000 kronor. Förutsättningen är att du anlitar en hantverkare med F-skattsedel för jobbet. Mer om detta och vad som gäller finns att läsa på Skatteverkets hemsida.

Mer information

Så undviker du konflikter med hantverkare

  • Tydlighet. Tydlighet är A och O. Skriv ner, rita upp och beskriv hur du vill att ditt kök ska se ut. Ta med exakt vad som ska utföras, till vilket pris och när. Gör noga upp om hur betalning skall ske. Se helst till att avtalet omfattar garantier och begär papper på det. Begär ett takpris om arbetet utförs på löpande räkning.
  • Jämför. Ta in offerter från minst tre entreprenörer och jämför priser och villkor.
  • Ta referenser. Fråga efter referenser från tidigare kunder.
  • Kontrollera. Kontrollera att entreprenören inte finns med på Råd & Röns ”svarta lista”. Kontrollera hantverkarens försäkringar och fråga efter F-skattesedel som visar att företaget är momsregistrerat.
  • Dokumentera. Skriv upp alla överenskommelser som görs upp under byggtiden.
  • Tydligt kontrakt. Skriv ett tydligt,detaljerat kontrakt. Mallar finns på www.konsument- verket.se, ”Hantverkarformulär 14”.
  • Efteråt. Gå igenom vad som utförts tillsammans med hantverkaren så fort arbetet är klart. Hantverkaren ska städa efter sig om ni inte kommit överens om något annat. Om du är nöjd med arbetet räcker det att skriva ett enklare avsyvnings-protokoll som båda undertecknar.
  • Reklamera.Klaga hos hantverkaren så fort du upptäcker ett fel. Anlita en besiktningsman om ni inte är överens. Har du garanti ligger bevisbördan hos hantverkaren. Enligt konsumenttjänstlagen kan du dessutom reklamera ett fel upp till tio år om det gäller arbete på mark, byggnader och andra fasta saker. Spara alla kvitton och avtal!
  • Tillstånd. Prata med din bostadsrättsförening om arbetet är omfattande, inbegriper ingrepp i ledningar eller om fuktskada påträffas. Vissa åtgärder kräver styrelsens tillstånd eller ska utföras av föreningen.

Hjälp på internet

VVS-montörer
Målare
Golvläggare
Plattsättare
Elinstallatörer