På hsb.se använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen - till exempel lokalt innehåll - ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används och genom att klicka på acceptera kan ditt regionala val sparas till nästa besök.         Om cookies

Vår webbplats hsb.se innehåller cookies. Cookies eller kakor är ett litet fotavtryck du lämnar efter dig när du besökt en sajt. Den består av en liten textfil, som lagras i din dator/webbläsare och används normalt för att förbättra användarupplevelsen för dig som besökare, exempelvis genom kortare nedladdningstider och tillgång till vissa funktioner anpassade efter dina tidigare val.

Så säger lagen
Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:

  • att webbplatsen innehåller cookies
  • vad cookies används till


Besökaren ska också samtycka till att cookies används.

Cookies på hsb.se
Cookies på hsb.se används för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare. Cookies gör så att vi kan anpassa webbplatsen efter dina val.

Det finns två kategorier av cookies, beständig (permanent) cookie och tillfällig (session) cookie.

  • Beständig – Sparas i din webbläsare tills du väljer att ta bort den. Används till exempel för inställningar som du fyllt i på hsb.se, i syfte att förbättra din användarupplevelse.
  • Tillfällig  Lagras tillfälligt i datorns minne under tiden du besöker en webbsida. Försvinner när du stänger din webbläsare.


Både beständiga och tillfälliga cookies används för besöksstatistik och i vårt arbete att förbättra webbplatsen.

Att undvika cookies
Du kan ställa in din webbläsare, så att du kan surfa anonymt och inte lämna några spår efter dig. Inställningarna skiljer sig åt beroende på vilken webbläsare du har. I webbläsaren kan du också radera tidigare lagrade cookies. Se din webbläsares hjälpsidor för mer information.

Om du väljer att inte acceptera cookies, finns det vissa delar av hsb.se som du inte kommer att kunna använda.

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.

Stäng
Välkommen till HSB

5 steg till en lyckad renovering

Takrenovering eller stambyte på gång? Här är fem enkla steg som gör er renovering så smidig som möjligt.
Om styrelsen tydligt och i god tid kommunicerar när, hur och vad som ska ske, minimeras risken för missförstånd och irritation.

1. Utgå från underhållsplanen

Underhållsplanen beskriver fastigheten, när och hur underhåll ska utföras samt vad ingreppen får kosta. Planen delas in i en teknisk och en ekonomisk del och är ett viktigt styrdokument under alla renoverings- och underhållsprojekt. Utgå från den när ni sätter igång.

2. Ta kontroll över beslutsprocessen 


Börja med att undersöka om åtgärden kräver ett stämmobeslut. Handlar det om en ren underhållsåtgärd bör frågan inte lyftas på stämman eftersom risken finns att stämman röstar nej och att styrelsen ändå måste utföra åtgärden. Beslut som innebär väsentliga förändringar av föreningens hus och mark, exempelvis till-, ny- och ombyggnader, ska däremot alltid fattas på en stämma.

3. Underskatta inte upphandlingsarbetet


Ett omfattande förfrågningsunderlag, tydlig ansvarsspecifikation och noggrann dokumentation är viktiga grundpelare vid en upphandling. En bra tumregel är att ta in anbud från minst tre håll innan val av entreprenör görs. Om styrelsen är det minsta osäker är en extern projektledare, från till exempel HSB, som har ett helhetsansvar för hela processen att rekommendera.

4. Undersök om bygglov krävs

Att bygglov krävs för att uppföra en ny byggnad är självklart, men det kan också behövas om föreningen till exempel ska bygga om en bostad till lokal eller glasa in en uteplats. Det är kommunens byggnadsnämnd som bedömer, ta därför kontakt med dem innan ni inleder detaljplaneringen. Från det att ni har lämnat in en komplett ansökan har de tio veckor på sig att ta beslut. Om det beviljas gäller bygglovet i fem år om ingen har överklagat beslutet inom tre veckor. Byggnadsarbetet måste påbörjas inom två år och innan ni börjar krävs också ett startbesked från kommunen.

5. Skapa en kommunikationsplan

Om styrelsen tydligt och i god tid kommunicerar när, hur och vad som ska ske, minimeras risken för missförstånd och irritation. Ingen gillar obehagliga överraskningar och om medlemmarna kontinuerligt får insyn i renoveringsprocessen har de mycket lättare att acceptera de olägenheter som kan uppstå. All information ska vara aktuell, saklig, öppen och lättillgänglig. Använd alla tillgängliga kanaler för att säkerställa att samtliga nås av informationen och kalla gärna till medlemsmöten så att de boende kan diskutera och få svar på sina frågor.