HSB Bostad lanserar bostadsvisningar för nyproduktion med ny webb-VR-teknik från DIAKRIT!

17 mars 2017

Nu behöver man inte längre ladda ner en mobilapplikation eller ta sig till ett säljevenemang för att uppleva ett framtida boende i VR (virtuell verklighet). HSB Bostads brf Fyrhusen blir det första nyproduktionsprojektet som lanseras i webb-VR.

Som först ut på den svenska nyproduktionsmarknaden kommer HSB Bostad att erbjuda VR-visningar med hjälp av en webbaserad lösning som innebär att potentiella köpare, oavsett var i världen de befinner sig, kan uppleva bostaden hemifrån.

– Detta är ett av flera nya grepp som vi testar för att nå våra målgrupper. Vi har branschens nöjdaste kunder och att på olika sätt kunna uppleva sin nya bostad innan den är byggd kommer att ge ytterligare mervärde. Vi valde denna lösning för att kunderna ska kunna använda sin egen mobil och enkelt ta del av tekniken hemifrån, säger Linda Younes, stabs- och marknadschef på HSB Bostad.

Bostadsvisning dygnet runt

Tidigare har VR-upplevelsen för nyproduktion begränsats till att nyttjas i samband med säljstarter, eller andra forum där man behöver ta sig till en annan plats. Det har även krävts specifik utrustning och nerladdningsbara applikationer för att ta del av VR-upplevelsen – så är inte längre fallet.

I samarbete med DIAKRIT, det digitala marknadsföringsföretaget som tillhandahåller VR-tekniken, kan intressenter besöka det framtida boendet direkt på HSBs hemsida närsomhelst under dygnet via mobil, läsplatta eller dator.

– Det har historiskt sett varit en stor utmaning att sälja något som ännu inte finns, men med denna typ av lättillgänglig VR-teknik blir det betydligt enklare för den potentiella köparen att få en fängslande och bra upplevelse hemifrån soffan, säger Marcus Surtén, försäljningschef för Sverige på DIAKRIT.

Brf Fyrhusen har 66 nya lägenheter där nästan alla kommer att ha sjöutsikt. Projektet presenteras med en visningsbostad i VR med 360°-vyer i samtliga rum, samt med panoramautsikt på balkongen.

Samarbete i framkant

Samarbetet med DIAKRIT inleddes redan 2006 då DIAKRIT fick i uppdrag att ta fram interiöra och exteriöra visualiseringar till HSB Bostads nyproduktionsprojekt. 2013 tog HSB Bostad klivet att börja presentera några projekt med DIAKRITs interaktiva bostadsväljare D-Navigator. I dagsläget är detta en hygienfaktor i HSB Bostads presentationsmaterial för nyproduktionsprojekt.

– Vi har haft ett långt och framgångsrikt samarbete med DIAKRIT för att fortsätta ligga i framkant vad gäller nya sätt att attrahera intressenter. Vi ser därför väldigt mycket fram emot att utvärdera hur denna VR-satsning mottas och sedan planera för framtiden, säger Linda Younes.

För bästa upplevelse, pröva VR-visningen genom att mata in webbadressen i läsplattan eller telefonen tillsammans med ett par VR-glasögon: hsb.se/fyrhusen/vr-visning

Om HSB Bostad

I över 90 år har HSB byggt nya bostäder och skapat det goda boendet. Mer än var tionde bostad i Sverige har byggts av HSB. HSB Bostad AB är HSBs bostadsproduktionsbolag i Stockholms län. Bolaget omsätter drygt en miljard kronor och levererar mer än 750 bostäder årligen. Vår vision är att ”skapa framtidens bästa boende tillsammans med våra ägare”. www.hsb.se

Om DIAKRIT

DIAKRIT har sedan 2001 strävat efter att förändra sättet som människor köper och säljer fastigheter på. Att göra sökandet efter ett nytt hem enklare, säkrare och mer engagerande online. Vi hjälper människor att se den fulla potentialen i sina framtida hem med digitala marknadsföringslösningar som möjliggör för köpare att planera, inreda och dekorera sina drömhem.

Med våra talangfulla fotografer, molnbaserade mjukvaror, 2D- och 3D-planlösningstjänster, fotoredigering och retuscheringsarbete, bildspel, avancerade 3D-visualiseringar, animeringar och mycket mer, ser vi till att varje produkt som DIAKRIT utvecklar och producerar är skräddarsydd för att hjälpa fastighetsmäklare och byggbolag att attrahera fler köpare och säljare. Med över 450 anställda globalt, levererar vi våra tjänster till mer än 2 000 stora fastighetskunder runt om i världen. www.diakrit.se