2016: HSB Stockholm dubblerar antalet säljstarter

20 april 2017

Nya siffror för 2016 visar att HSB Stockholm har ökat antalet säljstarter med 99 procent, och antalet bosparare har ökat med 4 procent. Under året har även ett nytt åtgärdspaket för minskad klimatpåverkan presenterats. Det framgår av HSB Stockholms årsredovisning för 2016, som nu publiceras.

Som en medlemsägd bostadskooperation är HSB Stockholms viktigaste uppdrag att erbjuda bra och prisvärda bostäder åt våra medlemmar. All nyproduktion ska leva upp till lägst Miljöbyggnad Silver, en certifiering som innehåller kvalitetskrav för bland annat energiförbrukning, inomhusmiljö och materialval. Under 2016 säljstartades 523 lägenheter i HSB Stockholms geografiska verksamhetsområde, en fördubbling jämfört med året innan (263). Även antalet byggstartade lägenheter (403) ökade jämfört med föregående år.

– Under året har HSBs bostadsproduktionsbolag i Stockholm, HSB Bostad även förvärvat 1 500 byggrätter, vilket gör att den totala portföljen nu omfattar drygt 5 000 byggrätter. De kommande åren är vi redo att bygga mer än någonsin tidigare, säger Anders Svensson, vd på HSB Stockholm.

Fler ser nyttan med att bospara
Såväl andelen bosparare som det sparade beloppet ökade under 2016. Idag bosparar 58 000 medlemmar i HSB Stockholm. Av de cirka 4 500 nya bospararna som tillkom tillhörde 38 procent gruppen under 18 år. Trenden att fler bosparare nyttjar sin förtur vid köp av nyproduktion höll i sig. Under året har även 147 hyreslägenheter med förstahandskontrakt hyrts ut till bosparande medlemmar.

– Vi har fortsatt att förvärva hyresfastigheter, och under 2017 hoppas vi kunna inleda nyproduktion av hyresrätter för första gången någonsin. Målet är att öka beståndet från 4 000 till 5 000 hyreslägenheter de kommande åren, säger Anders Svensson.

Sveriges nöjdaste bostadsköpare
Under 2016 vann HSBs byggande bolag i Stockholm, HSB Bostad förstapris i Prognoscentrets mätning Sveriges nöjdaste kunder, med ett NKI (Nöjd Kund Index) på 79, jämfört med branschindex på 73. Index visar hur nöjda bostadsköparna är och resultatet grundas på de bostäder som blivit klara för inflyttning under 2016. Faktorerna som mäts är bland annat den personliga servicen, pålitligheten när det gäller att leverera felfria bostäder, samt bostadens kvalitet.

Åtgärdspaket för minskad klimatpåverkan
Mellan 2008 och 2023 ska HSB Stockholm minska sin klimatpåverkan med 50 procent. Ett mål som redan nästan nåtts, trots att vår klimatpåverkan ökade marginellt under 2015. Därför antogs ett nytt åtgärdspaket under året, som innebär en skärpning av resepolicyn genom att flyg- och båtresor klimatkompenseras, samt att bensin- och dieseldrivna fordon löpande ska ersättas av elfordon eller supermiljöbilar. Under året inleddes även arbetet med att ta fram ett nytt miljöledningssystem enligt den nya ISO-standarden 14001:2015. Sedan tidigare klimatkompenserar vi vår fjärrvärmeförbrukning via Fortum, och har ett elavtal med Luleå Energi AB om leverans av miljöcertifierad vattenkraft.

Lärlingsprogram för fastighetsskötare
2016 var ett år som visade på bredden i vårt uppdrag som samhällsbyggare. I oktober startade vårt lärlingsprogram, där vi i samarbete med Arbetsförmedlingen utbildar tio blivande fastighetsskötare. Lärlingsprogrammet ska inte enbart säkra kompetensförsörjningen i branschen, utan är också ett hållbart initiativ som leder till ökad sysselsättning bland arbetssökande. Vi blev också medlem i föreningen Ett tak två generationer, en trygg matchningsfunktion där seniorer med ledigt bostadsutrymme ska sammanföras med studenter som behöver tak över huvudet. Under året kom även statistik från SCB över mångfalden bland HSB Stockholms medarbetare. Siffrorna visar att vi som organisation når vårt mål om att spegla befolkningsstatistiken i Stockholms län, där 23 procent har utländsk bakgrund.

I vår årsredovisning för 2016 kan du läsa mer om vårt ekonomiska resultat, vår värderingsstyrda organisation, den nya förvaltningsorganisationen, siffror och statistik, och mycket annat.

OM HSB STOCKHOLMS ÅRSREDOVISNING
Som medlemsorganisation är öppenhet en förutsättning för verksamheten. Förutom att redovisa årets ekonomiska och verksamhetsmässiga resultat, med fokus på medlemsnytta, är årsredovisningens syfte att ge information och kunskap om hur HSB Stockholm utvecklar relationen till intressenter, efterlever kärnvärderingarna, de kooperativa principerna samt de gemensamma styrdokument och riktlinjer som fastställts av HSB.

Nyproduktion
Bospar och medlemskap