HSB med och startar Svensk Kooperation

11 maj 2017

Idag, den 11 maj, lanseras Svensk Kooperation – en ny opinionsbildare för den kooperativa företagsformen. Initiativtagare är LRF, KF, HSB, och Arbetsgivarföreningen KFO. Syftet är att sprida kunskap och att bidra till att modernisera bilden av kooperativt företagandet.

De 100 största kooperativa företagen i Sverige omsätter 400 miljarder årligen och har cirka 100 000 anställda. De utgör en viktig del av näringslivet i Sverige. Trots detta finns det fortfarande en överraskande omodern syn på den kooperativa företagsmodellen. Svensk Kooperation vill bidra till att ändra denna bild.

– HSB är stolta över att vara en av grundarna till Svensk Kooperation. Idag upplever vi att det dessvärre finns en stor okunskap om den kooperativa företagsformen. Därför är det särskilt angeläget att vi nu får en organisation som kan sprida kunskap om detta. För HSB, med sin snart 100-åriga historia, har det alltid varit självklart att vara långsiktiga och hållbara. Genom Svensk Kooperation får vi ännu bättre förutsättningar att skapa nytta för våra drygt 600 000 medlemmar, säger Pernilla Bonde, vd HSB Riksförbund.

Svensk Kooperation är ett historiskt samarbete mellan kooperativa företag inom både producent- och konsumentled för att öka kunskap om kooperation, genom att driva opinion och debatt samt att medverka till mångfald inom näringslivet i Sverige.

Kooperationens kärnvärden som demokrati, hållbarhet, långsiktighet, delaktighet och lönsamhet kommer hela tiden att prägla arbetet.

­­­Styrelsen för Svensk Kooperation består av: ordförande Anders Källström, vd LRF; vice ordförande Tommy Ohlström, vd KF; Liza Nyberg, vd Landshypotek; Pernilla Bonde, vd HSB Riksförbund; Leif Linde, ordförande KFO samt Per Olof Nyman, vd Lantmännen.

Verksamhetsansvariga är Jan Edén och Petra Pilawa.

För intervjuer och press, kontakta:

André Johansson, presschef HSB Riksförbund, 070-549 64 04, andre.johansson@hsb.se
Jan Edén, 070-736 17 27, jan.eden@svenskkooperation.se
Petra Pilawa, 076-812 28 48, petra.pilawa@svenskooperation.se