HSB Östergötland köper mark i Mjölby

09 mars 2018 HSB Östergötland har tecknat ett optionsavtal med Mjölby kommun om att förvärva mark vid det så kallade Sjunningsfältet i Mjölby. På fastigheten planerar HSB uppföra ett 30-tal par -och radhus i bostadsrättsform.

Markområdet ligger intill ett nyproduktionsområde i den östra delen av Mjölby. Området är under exploatering, här planeras det för uppförande av förskola, friliggande bostadshus och rad-och parhus i bostadsrättsform.

-Mjölby är en viktig och expansiv ort i vårt verksamhetsområde. Vi är mycket glada över möjligheten att få förvärva mark i det attraktiva området. Därmed kan vi bidra till samhällsutvecklingen och erbjuda fler nyproducerade bostäder på orten, säger Anders Stjärnberg Vd på HSB Östergötland.

Markområdet är idag obebyggd och angränsar till ett naturområde med tallskog i öster och befintlig bebyggelse i väster. På de kommande fastigheterna planerar HSB att uppföra ett 30-tal par-och radhus i bostadsrättsform. Husen blir cirka 110 kvadratmeter i två plan. Varje hus får tillgång till carport och förråd på den egna tomten.

-Vi tror att denna boendeform passar många. Här kommer man att bo i radhus med villakänsla samtidigt som man får bostadsrättsföreningens praktiska fördelar genom det gemensamma ägandet, säger Anders Stjärnberg.

-I liknande radhusprojekt har vi sett att bostäderna ofta attraherar unga familjer men även den som säljer sin villa och vill ha ett enklare boende, fortsätter Anders.

Säljstart planeras till sommaren/hösten 2018 men redan nu går det att göra intresseanmälan för projektet via HSB.se.