Hållbart HSB prisas

29 maj 2018 ​Hållbarhetsfrågan är central i fastighetsbranschen och HSB Göteborg vill leda utvecklingen i Västsverige – med allt från bikupor på kontors-tak till ett experimenthus vid Chalmers. Nu tilldelas det kooperativa bostadsföretaget prestigefulla hållbarhetspriser, och utmärker sig med flertalet innovativa projekt som bidrar till att forma ett hållbart boende i Västsverige.

Två hållbara utmärkelser har delats ut till HSB inom kort tid. I prestigefyllda Sustainable Brand index 2018 utsågs HSB till det mest hållbara varumärket inom kategorin bostäder, och när den årliga rapporten ”Sveriges Grönaste Varumärke” nyligen släpptes utnämndes HSB till det varumärke inom bostadsbranschen som upplevs som mest miljövänligt.

I Västsverige är det HSB Göteborg som driver de hållbara satsningarna och verksamhetens nytillträdda chef för hållbarhet och utveckling, Freja Bramsen, är inte förvånad över att HSB premieras:

– HSB vill vara en viktig aktör i arbetet med det hållbara samhället. Bara i Västsverige har vi en mängd hållbara satsningar och projekt. Det handlar om allt från att arbeta aktivt med mångfaldsfrågan, till att stötta hållbara tjänster och att välja socialt hållbara alternativ när vi har möjlighet. Vår klimatpåverkan ska vara nära noll redan år 2030, och det kräver fokus, säger Freja Bramsen, chef för hållbarhet och utveckling på HSB Göteborg.

Arbetet för ett mer hållbart Västsverige pågår i alla led; från tvättstugor som kombinerar motion med tvätt, till en egen bikupa på HSB Göteborgs kontorstak, till fasader med solceller. En hel del projekt initieras också inom ramen för hållbarhetsarbetet. HSB Göteborg är till exempel initiativtagare till HSB Göteborgs Academy, en inkluderingssatsning på ungt ledarskap i regi av Västra Hisingen Basket.

Ytterligare ett exempel är experimenthuset HSB Living Lab vid Chalmers, en världsunik arena där framtidens hållbara boende formas i realtid. Huset består av 29 lägenheter, där hyresgästerna lever i en ständig föränderlig och utvärderad miljö – ett levande laboratorium.

– På senare år har hållbarhet blivit så centralt att det nu faktiskt ingår i vår företagsvision om att vi ska skapa det goda hållbara boendet. För oss har arbetet med dessa frågor alltid varit ett strategiskt val som påverkar hela vår organisation, inte en egen verksamhet. Det är viktigt att arbeta med hållbarhet i ett brett perspektiv, i allt ifrån klimatsmarta val till både socialt och ekonomiskt hållbara insatser, säger Freja Bramsen.

--

HSB Göteborg är landets näst största HSB-förening, med över 70 000 medlemmar runtom i Västsverige. HSB Göteborg har sedan tidigt 2000-tal fokuserat på ett strukturerat hållbarhetsarbete och sedan 2012 är företaget verifierat enligt ISO 26000 och de verksamheter som erbjuder förvaltningstjänster är certifierade enligt ISO 9001.

Vid frågor om HSB Göteborgs hållbarhetsarbete, kontakta:
Freja Bramsen, chef för hållbarhet och utveckling
E-post: freja.bramsen@hsb.se

Först i Sverige! HSB Göteborg är verifierat i hållbart samhällsansvar.
HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag och verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Idag är det 70 000 medlemmar som alla äger HSB Göteborg tillsammans. I samverkan skapas Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boende gemenskap. Och eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från övriga och ger också medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.