HSB Göteborg skickar brev direkt till politiker i staden för att förbättra bostadspolitiken i Göteborg

31 augusti 2018 HSB Göteborg tar strid för en rättvisare bostadsmarknad i Göteborg. En chockhöjning av tomträttsavgälderna med så mycket som 250%, till följd av ett höjt marktaxeringsvärde, kan komma att drabba så många som 50 000 invånare i staden. Därför uppmanar nu HSB Göteborg politikerna i staden att få till ett beslut för en rättvisare bostadspolitik.

I Göteborg finns 834 flerfamiljshus. Majoriteten av dessa ägs av bostadsrättsföreningar och de står på mark som upplåts med tomträtt, vilket innebär att Göteborgs stad äger marken och att husägaren får tillgång till den mot ersättning. Systemet skapades för över 100 år sedan, för att möjliggöra för de som inte hade råd att köpa egen mark att ändå kunna bygga sin egen bostad. HSB Göteborg anser att systemet har spelat ut sin roll och att det är hög tid att det anpassas efter dagens marknadsvillkor.

Därför har HSB Göteborg skickat ett brev till politiker och beslutsfattare i Göteborg, med en uppmaning om att de låter utreda systemet med tomträttsavgälder.Nivån på tomträttsavgälden för bostadsrättsföreningarna styrs av marktaxeringsvärdet, som i centrala Göteborg har skjutit i höjden de senaste åren, och fortsätter uppåt. När avgäldsperioderna förnyas innebär det kraftiga höjningar för föreningarna. Höjningen av tomträttsavgälden de närmaste åren förväntas bli mellan 100–250 % enligt HSB Göteborgs beräkningar. Som exempel kan nämnas HSB brf Otterhällan, en förening som ligger nära i tid att drabbas, med en förväntad höjning på 210 %.

-Enligt nuvarande nivå inom Göteborgs stad kan villaägare köpa loss sina tomträtter för 65 % av marktaxeringsvärdet, medan bostadsrättsföreningarnas friköp görs till omkring 125 % av taxeringsvärdet. Denna orättvisa gör att få bostadsrättsföreningar vågar genomföra ett friköp. Vi anser att det är dags att behandla småhusägare och bostadsrättsföreningar likvärdigt så att inte boende i bostadsrättsföreningar riskerar att få ökade månadskostnader med flera tusenlappar, säger Lars Göran Andersson, VD på HSB Göteborg.

Lars Göran Andersson och hans kollegor på HSB Göteborg tror att de genom att visa vägen och genom att vända sig direkt till beslutsfattarna i Göteborg kan få till en förändring, som skulle ge många Göteborgare rättvisare bostadsvillkor.

-Vi har siffror, underlag och stenkoll på läget och vi vet hur bostadsläget i Göteborg ser ut och hur många som drabbas av den här typen av regler samt hur många människors vardag som skulle bli bättre om de här reglerna förändrades. Vårt mål är att förbättra bostadssituationen för folk i Göteborg, och vi kan bara hoppas att politikerna också vill det och att de lyssnar på oss och förstår allvaret. Vi har gjort vad vi kan, nu är det upp till dem, säger Lars Göran Andersson.

Först i Sverige! HSB Göteborg är verifierat i hållbart samhällsansvar.
HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag och verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Idag är det 70 000 medlemmar som alla äger HSB Göteborg tillsammans. I samverkan skapas Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boende gemenskap. Och eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från övriga och ger också medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.

bostadsmarknad
bostadspolitik