Stort engagemang på bostadspolitiskt samtal om tomträtt

04 september 2018

Den 3 september arrangerade HSB Malmö ett bostadspolitiskt samtal om tomträtt, med anledning av de kraftigt höjda markpriserna och villkoren för friköp av marken, när nu många äldre tomträttsavtal går ut för Malmös bostadsrättsföreningar.

Ett nittiotal HSB-medlemmar var på plats för att lyssna och ställa frågor till de ansvariga politikerna Andreas Schönström (S) och Håkan Fäldt (M) i tekniska nämnden, Susanne Rikardsson, vd Fastighetsägarna Syd, Anders Lago, förbundsordförande HSB Riksförbund samt Claes Caroli och Michael Carlsson, styrelseordförande respektive vd HSB Malmö.

– Vi lyfter tomträttsfrågan så att politikerna ska veta vilken skuldfälla som våra medlemmar har hamnat i. De eskalerade höjningarna måste planas ut och politikerna behöver komma fram till ett beslut som gör det möjligt att köpa ut marken. Vi är bekymrade över våra medlemmars situation, faktum är att Malmö kommun tillhör dem som tar ut högst avgift i landet, säger Claes Caroli, styrelseordförande HSB Malmö.

Under kvällen poängterade Andreas Schönström (S) och Håkan Fäldt (M) att de arbetar för att ta fram ett förslag och var överens om att beslutet ska vara blocköverskridande och fungera över tid. Tre tänkbara förslag presenterades, att skapa ett jämförelsepris mellan småhus och flerbostadshus, möjlighet att friköpa marken med amortering, samt ge möjlighet för en stor förening med mycket mark att genom förtätning få ett lägre friköpspris.

Totalt berörs 410 bostadsrättsföreningar i Malmö av höjda tomträttsavgälder, av dessa är drygt 90 stycken HSB-föreningar.

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö är en demokratiskt styrd organisation som ägs av 47 000 medlemmar – främst enskilda personer och bostadsrättsföreningar. Det gör oss till den tredje största regionala HSB-föreningen i Sverige.

Vi bygger, äger och förvaltar fastigheter – totalt cirka 2 200 hyreslägenheter och 30 000 bostadsrättslägenheter i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.

Våra förvaltningstjänster sträcker sig från ekonomisk administration till tekniska konsulttjänster, för i första hand bostadsrättsföreningar.

Dessutom erbjuder vi våra medlemmar bland annat bosparande, utbildningar och löpande rådgivning. Och tillsammans skapar vi det goda boendet.

bostadsrätt