HSB Göteborg toppar ny undersökning om bostadsbranschen

12 december 2018 HSB Göteborg är det bostadsbolag i Västsverige som flest skulle vända sig till för att köpa ett nybyggt boende. Det framgår av en färsk undersökning, riktad till allmänheten om regionens bostads- och byggbolag. Samtidigt som något fler känner sig osäkra inför att köpa eller hyra nyproducerat, känner allt fler till vilka aktörer som finns på marknaden för nyproduktion.

Undersökningen, genomförd av Scandinfo på uppdrag av HSB Göteborg, visar att kännedomen om bostadsmarknadens aktörer ökar. Allt fler känner till bostadsbolagen och vad de gör. Samtliga av de undersökta bostadsbolagen har blivit mer kända bland svenskarna sedan 2016. Listan toppas av HSB, hela 99 % känner till det kooperativa företaget. Den förändrade bostadsmarknaden kan vara anledningen till att allt fler känner till vilka som faktiskt bygger bostäder menar HSB Göteborgs marknadschef Jeanette Holmén.

– Bostadsfrågan är viktig både för individer och för samhället i stort, och bostadsbolagen spelar en viktig roll i samhällsbyggandet och i utvecklingen av framtidens boende. Därför är det glädjande att folk i allmänhet vet vad HSB Göteborg som bygger och förvaltar bostäder står för, säger Jeanette Holmén.

Att bostadsbolagen är viktiga aktörer för byggandet, bekräftas av undersökningen. 21 % svarar att bostadsbolagen stimulerar bostadsbyggandet. Undersökningen visar också att när allmänheten går i tankar om att köpa eller hyra nytt, skulle fler vända sig till HSB än till något annat bolag. Samtidigt har den totala andelen som kan tänka sig att köpa en nyproducerad bostadsrätt minskat något sedan 2016, medan andelen som kan tänka sig en nyproducerad hyreslägenhet är oförändrad.

– De geografiska skillnaderna är stora och vi ser inte samma utveckling i Västsverige som i exempelvis Stockholm. Men generellt är kunderna mer försiktiga än vad vi sett de senaste åren. För oss märks det att försäljningen tar något längre tid, men vi ser fortsatt en efterfrågan på våra nyproduktioner, avslutar Jeanette Holmén.

HSB i undersökningen

• Av alla aktörer var HSB det bolag som allra flest hade en positiv inställning till. Hela 40 % svarar att de är positiva eller mycket positiva till HSB, vilket är den högsta siffran i undersökningen.
  • 12 % svarar att HSB är ett företag de tycker om, en betydligt högre siffra än något annat bolag i undersökningen.
  • 36 % anser att HSB inspirerar till bostadssparande, mer än dubbelt så många som den närmsta konkurrenten.
  • 20 % vet att HSB återinvesterar vinsten i boendet.
  • 30 % anger att HSB har ett långsiktigt tänkande som bostadsbolag.

Undersökningen genomfördes av Scandinfo på uppdrag av HSB Göteborg i juli 2018. Intervjuerna gjordes med hjälp av Norstats riksrepresentativa panel. Totalt har 807 intervjuer genomförts, representativt fördelade mellan Göteborgs kommun (300 intervjuer) och övriga kommuner inom HSB Region Göteborg (500 intervjuer).

För mer information:
Jens Holmberg, PR- och kommunikationsansvarig
E-post: jens.holmberg@hsb.se

HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag och verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Idag är det 70 000 medlemmar som alla äger HSB Göteborg tillsammans. I samverkan skapas Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boende gemenskap. Och eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från övriga och ger också medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.