Ny vd för HSBs garantifond

08 januari 2019 Ulf Nolén är ny vd för Stiftelsen HSBs Garantifond. Han kommer närmast från uppdrag som tillförordnad CFO på HSB ProjektPartner AB, som är HSBs nationella nyproduktionsbolag. Ulf Nolén tillträder den 1 januari 2019, och efterträder Christer Weglin som går i pension.

– Det känns bra för den viktiga verksamheten i HSBs Garantifond att vi kan fortsätta hålla en hög kompetens för alla byggande föreningar. Med Ulfs Noléns bakgrund, kompetens och kännedom om HSB så borgar det för ett snabbt överlämnande och fortsatt utveckling av stiftelsen, säger Christer Berglund, styrelseordförande i Stiftelsen HSBs Garantifond.

Stiftelsen HSBs Garantifond (SHG) som bildades 1994, har till ändamål att lämna lån, bidrag eller annat stöd till HSBs bostadsrättsföreningar som genom bortfall av avgifter har behov av ekonomiskt stöd. I praktiken innebär det att HSB köper de lägenheter i bostadsrättsföreningen som av någon anledning är osålda efter inflyttning i nybyggda bostadsrättsföreningar. Och täcker kostnader för osålda bostäder under sju år efter inflyttningen i bostadsrättsföreningens hus.

Sedan starten har HSB lämnat 300 garantier, vilket motsvarande produktion av 18 200 bostadsrättslägenheter med en sammanlagd produktionskostnad om 54 500 mkr. För närvarande förvaltar stiftelsen omkring en miljard kronor.

– Det är hedrande att få leda arbetet i HSBs garantifond. Med min mångåriga bakgrund inom det finansiella fältet hoppas jag att kunna bidra till Garantifonden fortsätter att leda till trygg bostadsutveckling, säger Ulf Nolén, ny vd Stiftelsen HSBs Garantifond.

Kontakt till Ulf Nolén
Telefon: 073-397 23 68, E-post: Ulf.Nolen1@hsb.se