HSB uppför Jubileumshus i Hagastaden

16 januari 2019 Innovation och tradition, det är ledorden för det Jubileumshus som HSB uppför i samband med organisationens hundraårsfirande år 2023. Arkitektbyrån DinellJohansson har fått uppdraget att rita byggnaden.

– Sedan starten 1923 har HSB utvecklat innovationer och nya standarder i boendet. Det ska vi nu manifestera genom att uppföra Jubileumshuset i samverkan med våra medlemmar. En stolt entrébyggnad på en historiskt viktig plats för Stockholm, och en symbol för hundraårsfirandet av Sveriges största bostadskooperation, säger Jonas Erkenborn, vd HSB Bostad.

Med direkt anslutning till Hagaparken blir Jubileumshuset en plats där det urbana möter det rekreativa. Den 24 våningar höga tegelbyggnaden blir Stockholms nya port norrifrån, och väntas omfatta omkring hundra flexibla lägenheter i olika storlekar, med utblick över Brunnsviken och stadens takåsar. En klassisk Stockholmsarkitektur utmärker huset, med hög detaljering, trappning och takterrasser i olika nivåer. HSBs medlemmar kommer att bjudas in för att påverka delar av utformningen.

– Jubileumshuset är en märkesbyggnad, ett landmärke, men inte bara en arkitektonisk gest. Det är en hyllning till HSBs historia. Vår utgångspunkt har varit att rita ett bostadshus där det alldagliga och älskvärda tar plats i husets organisation och gestaltning. Det ska vara enkelt att tycka om huset, säger arkitekten Morten Johansson, som tillsammans med Kalle Dinell utgör DinellJohansson.

HSB grundades 1923 av arkitekten Sven Wallander. Redan då var tanken om gemenskap, och bostadsrättsföreningen som en social plattform central. Med en HSB Hub i Jubileumshusets entréplan flyttar HSB och DinellJohansson fram föreningstanken. Här kommer flera olika servicekoncept och samarbeten att skapa framtidens boende.

– Med HSB Hub skapar vi en innovativ och inkluderande bostadsrättsförening, i samverkan med service- och kontorsverksamheter. En kommunicerande yta som länkar ihop Jubileumshuset och staden, säger Jonas Erkenborn.

Hagastaden är ett stadsutvecklingsprojekt vid gränsen mellan Stockholm och Solna. Visionen för området är att det ska vara en levande innerstadsdel med cirka 6 000 bostäder och 50 000 arbetsplatser. Jubileumshuset uppförs till HSBs hundraårsjubileum år 2023.

HSB 100 år
Sedan starten 1923 har HSB byggt omkring 100 000 bostäder i Stockholmsregionen, och omkring 500 000 i hela landet. Vi har ständigt utvecklat nya standarder i boendet. Med innovation och tradition som ledord ska vi nu manifestera HSBs hundraårsjubileum år 2023 genom att uppföra Jubileumshuset i Hagastaden. Idag bor över en miljon människor i en HSB-fastighet. Det gör oss till Sveriges största bostadskooperation. HSB drivs och ägs av sina medlemmar enligt principen en medlem, en röst. Tillsammans skapar vi det goda boendet.

hållbarhet
kooperation