Ekonomiskt starkt resultat och hållbara beslut

01 mars 2019

HSB Malmö gör ett bra år. Resultatet för 2018 landar på 40,8 miljoner kronor. De positiva siffrorna beror främst på en stark nyproduktion under året och ett starkt driftnetto från hyresfastigheterna.

– Jag är stolt över alla inblandade. Vi har gjort många förändringar i år som ligger till grund för vår framtid. Nya roller, chefsbyten och ett ökat samarbete med HSB Landskrona. Dessutom har vi tagit ett stort kliv framåt i vårt hållbarhetsarbete, säger Michael Carlsson, HSB Malmös vd.

Se filmen där Michael Carlsson och styrelseordförande Claes Caroli berättar om årets händelser och blickar framåt:

För första gången ska HSB Malmös ägare ta del av en hållbarhetsrapport när de beslutar om årsredovisningen. Under 2018 minskade organisationen sina utsläpp med 33 procent, i förhållande till basåret 2008. Målet är att minska klimatpåverkan med 75 procent fram till 2023 och nära 0 procent till 2030.

Begreppet hållbarhet brukar ibland begränsas till miljö, men Michael Carlsson är övertygat att det är mycket bredare än så:

– Vi behöver förena miljö med de sociala och ekonomiska för att samhällets utveckling ska vara långsiktigt hållbar, eftersom de tre dimensionerna är ömsesidigt beroende av varandra. På HSB Malmö handlar det om allt från grön el och mångfald i styrelserummet till att lära barn att cykla.

Årsredovisningen godkändes vid torsdagens styrelsemöte och presenteras för beslut på föreningsstämman den 6 april.

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö är en bostadskooperation som ägs av nästan 50 000 medlemmar – främst enskilda personer och bostadsrättsföreningar. Vi bygger, äger och förvaltar fastigheter i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.

Våra förvaltningstjänster sträcker sig från ekonomisk administration till tekniska konsulttjänster, för i första hand bostadsrättsföreningar.

Dessutom erbjuder vi våra medlemmar bland annat bosparande, utbildningar och löpande rådgivning. Tillsammans skapar vi det goda boendet.

årsredovisning
hållbarhetsrapport