Var med vid första spadtaget – Byggstart för 44 klimatsmarta bostäder i Björkalund

12 mars 2019 Äntligen sätter vi spaden i marken för natursköna HSB brf Björkalund 1. Här flyttar man in moderna, naturnära lägenheter i en ny citynära stadsdel med stark lantlig känsla. Strax söder om Vrinnevisjukhuset bygger vi 44 bostadsrätter om 1 – 4 rum och kök. Perfekt för dig som vill bo på landet, mitt i stan.

Norrköpings bostadsmarknad har på senare tid lugnat ner sig något. Det gör oss på HSB Östra extra stolta över att kunna erbjuda ytterligare ett nyproduktionsprojekt. Intresset för stadsdelen Björkalund är stort och vi är glada över att vara en del av denna gröna, sköna stadsdel.

Media hälsas varmt välkomna att närvara under det första spadtaget.
Närvarar gör bland andra ordförande i HSB Östra, Peter Lindgren och ordförande i Stadsplaneringsnämnden Reidar Svedahl.

Datum: 12 mars
Tid: Spadtagsceremoni kl. 16.00
Plats: Björkalund, Holmtorpsvägen 20

Hållbarhet grön tråd

Husen byggs i förnyelsebara byggmaterial med fasader av trä och stomme av korslimmat massivträ. Miljömålen är extra höga och bostäderna projekteras för högt ställda energikrav. Bland annat planeras för solceller på taken för produktion av egen grön el och sänkta driftkostnader. Att bygga helt i trä gör processen kortare och trästommen kommer att resas på mycket kort tid.

Så småningom kommer Björkalund att bestå av omkring 400 nybyggda bostäder. De flesta utgörs av friliggande villor, radhus, parhus och kedjehus och HSB brf Björkalund 1 blir en av få flerbostadsfastigheter som skapas i området.

För mer information kontakta:

Per Nordin, Bygg- och fastighetschef HSB Östra, 010-442 56 37, per.nordin@hsb.se
Elisabet Tallving, projektledare HSB, 010-442 56 44, elisabet.tallving@hsb.se

hsb östra