HSB utmanar attityder och värderingar hos gymnasieungdomar

29 mars 2019

HSB utmanar attityder och värderingar hos gymnasieungdomar

HSB Norra Stor-Stockholm fortsätter satsa på toleransutbildning för skolelever i samarbete med Lika Olika. Nu står Väsby Nya Gymnasium på tur. Projektet är en del av HSBs arbete med social hållbarhet. Sedan samarbetet inleddes 2017 har HSB stöttat fyra skolor i Järfälla och Sollentuna.

- Som en stark samhällsaktör vill vi vara med och ta ansvar för att unga människor får möjlighet att diskutera och reflektera om människors lika värde. För oss på HSB är livet omkring våra bostadsområden minst lika viktigt som bostäderna i sig. De som är unga idag kommer bo i våra bostäder framöver och kan vi bidra till ett bättre samhällsklimat vill vi göra det, säger Helena Ericson, hållbarhetschef på HSB Norra Stor-Stockholm.

Syftet med projektet Lika Olika är att sprida kunskap och förståelse om tolerans, attityder och fördomar bland barn och ungdomar. Det unika med metoden är att både elever, föräldrar och skolpersonal får ta del av toleransutbildningen genom föreläsningar och workshops. Lika Olika ger även skolorna verktyg att jobba vidare med värderingar och tolerans efter utbildningen.

- Vi har fått en fantastisk respons från skolorna vi har besökt. Det ska bli jätteroligt att få träffa eleverna på Väsby Gymnasium, där många kommer från olika socioekonomiska områden. De är alla unga och antar sina värderingar och förhållningssätt till varandra här och nu, säger Mary Juusela, grundare och utbildare i Lika Olika-metoden.

I slutet av februari utbildades skolpersonalen på Väsby Nya Gymnasium och på kvällen bjöds föräldrarna in till en workshop på skolan. Den 1 och 8 april är det elevernas tur. Totalt går 700 elever på skolan som nu får ta del av utbildningen.

HSB har högt satta mål när det gäller hållbarhet och Lika Olika är ett av flera lokala projekt där HSB Norra Stor-Stockholm bidrar till social hållbarhet. I samarbete med Lika Olika har HSB bidragit till att cirka 3000 elever fått ökad kunskap och bättre förståelse för tolerans.

Lika Olika (länk) http://likaolikametoden.se/wps/

hsb norra stor-stockholm