Statligt startlån för unga Göteborgare kortar tiden till första bostaden med tre år

24 april 2019 Ett statligt startlån för unga skulle minska tiden det tar att spara ihop till första bostaden rejält, från sex till drygt tre år för den som vill köpa en etta i Göteborg. Det visar en ny rapport som analysföretaget WSP tagit fram på uppdrag av HSB.

Hindren för unga att ta sig in på bostadsmarknaden har ökat de senaste åren. Bolånetak, skärpta amorteringskrav och höjda kalkylräntor hos bankerna slår sammantaget hårt mot ungas möjlighet att köpa en bostad.

– Det behövs ett riktat stöd som gör att unga har möjlighet att spara ihop till en egen bostad. Vi upplever att det finns en frustration hos våra unga intressenter, som vill köpa en bostad men inte kan. Sverige är dessutom ett av få länder i Europa som inte har infört lättnader för just den här gruppen, säger Lars Göran Andersson, vd HSB Göteborg.

Rapporten ”Ungas möjlighet att köpa en bostad” undersöker vilka effekter olika åtgärder får på ungas möjlighet att köpa en etta. Den visar att ett statligt startlån för unga skulle kunna korta tiden det tar att spara ihop till en insats betydligt – i Göteborg från 6,1 till 3,3 år. Sett till hela Sverige sjunker det ännu mer dramatiskt, från 10,1 till 2,8 år. Beräkningen utgår från att den som har lyckats spara ihop 5 procent av köpeskillingen får ett förmånligt startlån, liknande CSN-lånet, som täcker upp för de övriga 10 procent som krävs.

– Nu behövs hoppfulla reformer som river murarna för de som står utanför bostadsmarknaden. Ett statligt startlån uppmuntrar fler unga att börja spara. Dessutom kräver det inte så mycket från statens sida, mer än att den är villig att ta viss del av risken, säger Lars Göran Andersson.

Så mycket kortas tiden med startlån:
Göteborg: från 6,1 till 3,3 år
Helsingborg: från 11,4 till 2,2 år
Karlstad: från 8,8 till 2,6 år
Malmö: från 9,0 till 2,7 år
Norrköping: från 11,6 till 2,7 år
Stockholm: från 10,4 till 3,5 år
Umeå: från 7,4 till 2 år
Västerås: från 12,8 till 3,7

I rapporten utgår WSP från aktuell prisstatistik för sålda ettor från Booli Pro, inkomststatistik från SCB och uppgifter från Finansinspektionen och Konsumentverket.

För mer information:
Jens Holmberg, PR- och kommunikationsansvarig HSB Göteborg
E-post: Jens.holmberg@hsb.se

HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag och verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Idag är det 70 000 medlemmar som alla äger HSB Göteborg tillsammans. I samverkan skapas Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boende gemenskap. Och eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från övriga och ger också medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.