Kraftfull solcellspark på HSB Götas huvudkontor i Jönköping

25 april 2019 HSB Göta har låtit installera 415 m2 solceller på huvudkontoret i kvarteret Vinkelhaken på Österängen i Jönköping. - Installationen är en av många åtgärder vi vidtar i vår ständiga strävan mot att minska vår klimatpåverkan och att installera solceller på taket har varit vår ambition redan från start, säger Mikael Carlson, fastighetschef på HSB Gambrinus som äger byggnaden.

Fastigheten i förvärvades 2013 och har under de senare åren genomgått en totalrenovering. Utöver kontors- och mötesplatser för de ca 160 anställda i Jönköping, hyrs delar av lokalerna ut till olika typer av verksamheter. Fastigheten har ett uppskattat årligt behov om 600 000 kWh. Att den installerade effekten som beräknas ge dryga 80 000 kWh per år inte täcker behovet har aldrig hindrat investeringsviljan.

-Installationen är en av många åtgärder vi vidtar i vår ständiga strävan mot att minska vår klimatpåverkan och att installera solceller på taket har varit vår ambition redan från start, säger Mikael Carlson, fastighetschef på HSB Gambrinus som äger byggnaden.

HSB Gambrinus har sökt och fått beviljat ett investeringsstöd hos Länsstyrelsen om 400 000 kronor för åtgärden.

-Naturligtvis är vi mycket glada över den ekonomiska stöttning vi fått. Det ger oss ökade möjligheter till ytterligare satsningar på klimatsmarta åtgärder på fler av våra fastigheter, säger Mikael Carlson.

HSB Göta är en av 60 organisationer i Klimatrådet Jönköpings län och bidrar till visionen om ett Plusenergilän senast 2050. Där är en högre utbyggnadstakt av solkraft en del av lösningen. www.klimatradet.se

hsb göta