Statistikanalys ska minska energianvändning i fastigheter

13 maj 2019 Nu presenterar HSB Stockholm ett nytt verktyg för energiuppföljning i fastigheter. Tydliga och jämförbara nyckeltal ska leda till bättre beslutsunderlag för energieffektiviserande åtgärder i bostadsrättsföreningar.

– Målgruppen är styrelser i bostadsrättsföreningar, inte energikonsulter eller värmeproffs. Det här är en spännande lösning som kommer att leda till både minskad energianvändning och framtida besparingar, säger Jesper Hedefalk, chef för energitjänster på HSB Stockholm.

Bostäder står fortsatt för en stor andel av de klimatpåverkande utsläppen. Att ta fram hållbara tjänster, och stötta bostadsrättsföreningars hållbarhetsarbete är en viktig uppgift för HSB Stockholm.

– Vi vill öka förståelsen för fastigheters energianvändning. Nu blir det enkelt att läsa av mätdata, hitta avvikelser, dra slutsatser och prioritera rätt åtgärder, säger Jesper Hedefalk.

Utifrån de fyra nyckeltalen total energianvändning, vatten, el och fjärrvärme kan användaren själv välja fördjupningsnivå, se historik, eller jämföra med andra bostadsrättsföreningar i regionen. Verktyget, som bygger på ett beslutsstödsystem kombinerat med automatiserad insamling av mätdata, är gemensamt utvecklat av HSB Stockholm, HSB Södertörn och HSB Göteborg.

– Ett önskemål från våra kunder är att addera ett femte nyckeltal, koldioxidutsläpp per kvadratmeter. Det är något vi arbetar med redan nu och hoppas kunna koppla på innan sommaren, säger Jesper Hedefalk.

Idag har drygt 230 bostadsrättsföreningar drift- och energiavtal hos HSB Stockholm. Föreningar som redan nu får tillgång till det nya verktyget, som är integrerat i det inloggade gränssnittet Mitt HSB.

OM HSB STOCKHOLM
I snart 100 år har vi byggt nya hem att trivas i – anpassade till livets olika skeden. Sedan starten 1923 har vi vuxit till drygt 151 000 medlemmar, 58 000 bosparare och närmare 470 bostadsrättsföreningar. HSB Stockholm bygger, förvaltar och arbetar aktivt för att skapa ett gott boende åt våra medlemmar. Vi finns i 16 kommuner i Stockholms län: Danderyd, Ekerö, Haninge, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Bro, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker.

bostadsrättsförening
fastighetsförvaltning