Här öppnas det upp för gemenskap

02 mars 2020

Ensamhet är ett stort problem i Sverige och närmre 40 procent är ensamhushåll. För många kan ensamhet ofta upplevas som isolerande och flera äldre personer saknar också sociala nätverk. Detta vill HSB Skåne vara med och förändra.

Sedan flertalet år tillbaka har HSB Skåne satsat på aktiviteter för sina medlemmar. Några av dessa aktiviteter har haft särskilt fokus på den seniora medlemmen. En av dessa aktiviteter är den populära seniorfikan. Det som från början startade med fyra besökare har nu vuxit sig till ett återkommande evenemang med upp till 90 gäster per gång. Seniorfikan, som är kostnadsfri för besökarna, äger rum i Lund men medlemmar från hela verksamhetsområdet är välkomna. Från Eslöv går det en buss, speciellt inhyrd för tillfället, för de som vill komma.

– Vår seniorfika är ett härligt tillfälle för våra äldre medlemmar att träffas över en god kopp kaffe och en hembakt kaka. Vi kan verkligen se hur nya vänskaper har vuxit fram under dessa träffar och det är precis vad de handlar om, nämligen gemenskap, säger Ann Irebo, vd för HSB Skåne.

Utöver den återkommande seniorfikan arrangerar företaget även kollo för äldre. Detta startade redan 2010 och hålls årligen sista helgen i augusti på Bäckaskog slott utanför Kristianstad.

Nästa seniorfika äger rum i HSB Skånes visningsstudio i Lund onsdagen 4 mars klockan 14.00. För mer information, besök hsb.se/skane

Är du som reporter intresserad av att komma? Hör gärna av dig till kommunikation-skane@hsb.se.

hsb skåne