EFTERLÄNGTAD SÄLJSTART FÖR HSB:S STORSATSNING PÅ LILJEHOLMEN

30 september 2020

Nu startar HSB Göta försäljningen av nya bostadsrätter på populära Liljeholmen i Jönköping. I ett av stans mest attraktiva lägen ska 48 lägenheter byggas. Och intresset är stort.

– Vi har redan tusentals intressenter, vilket visar på hur efterlängtad den här försäljningen är, säger Håkan Göransson, ansvarig projektledare på HSB Göta.

HSB brf Fågeln kommer att bestå av totalt 48 lägenheter fördelat på fyra huskroppar i fyra plan. Här byggs tvåor, treor och fyror i unika planlösningar med charmiga inslag. Men det som lockar de många presumtiva köparna är kanske trots allt läget.

– Det har varit stort intresse för det här projektet under en längre tid, säger Håkan Göransson. Det verkar som att många väntat på uppförandet av nya lägenheter just på stans östra sida precis i utkanten av, men ändå nära, stadens centrum.

Området är trivsamt omringat av mindre gator och befintlig bebyggelse med omedelbar närhet till grönområden, strand och stadsliv. Fasaden går i sobert tegel i tre kulörer med inslag av glas och metall. Flera av lägenheterna i nedre plan har inglasade uterum samt plattbelagd uteplats, medan våning två till fyra har en eller två inglasade balkonger.

– På HSB Göta tänker vi alltid långsiktigt och hållbart vid uppförandet av nya bostadshus. Vi bygger energisnålt och väljer material med omsorg om såväl människa som miljö. Och man måste hela tiden ha framtida behov i åtanke. Därför har vi solcellsanläggning på taket och förbereder alltid elinfrastrukturen så att varje parkeringsplats på ett enkelt sätt kan utrustas med stolpe för elbilsladdning.

Men hållbarhet handlar inte bara om miljömedvetna och energieffektiva materialval och lösningar.

– Sociala ytor är en annan viktig aspekt. Innanför brf Fågelns fyra huskroppar bildas en inbjudande innergård bestående av grönytor samt lek- och sittplatser. Det byggs även utrymmen för föreningens styrelsemöten, grovtvättstuga samt rum med dusch och toalett för övernattande gäster.

HSB Göta förvärvade fastigheten 2008 och rev befintlig byggnation 2013. Sedan dess är det många som har väntat på att ett nytt hus skall uppföras och nu är det alltså äntligen dags.

För frågor kontakta:

Håkan Göransson, projektledare, HSB Göta