HSB Stockholms boende bland de första att testa paketbox vid bostaden

06 oktober 2020

I oktober startar ett pilotprojekt där paketboxar placeras på olika platser i Stockholm – ett samarbete mellan PostNord och HSB Stockholm med flera. Som en av Stockholms största bostadsaktörer deltar åtta av HSB Stockholms bostadsrättsföreningar och åtta hyresfastigheter i piloten.

Alla handlar mer och mer online och fördelarna med att få sitt paket levererat till en paketbox vid sin fastighet är många. Det blir enklare och tillgängligheten ökar när mottagaren kan hämta ut sitt paket dygnet runt i nära anslutning till sin bostad istället för att ta sig till ett utlämningsställe.

HSB brf Smaragden i Orminge i Nacka, en bostadsrättsförening med 384 lägenheter, är en av de utvalda där de boende inte behöver gå många meter för att hämta ut sitt paket.

– Det här är en väldigt bra service till våra boende. Vi har en hel del äldre i föreningen som har svårt att ta sig ner till centrum och det är dessutom bra nu i coronatider att låta bli. Dessutom är det bra för miljön att bilen blir kvar på parkeringen, säger Yvonne Borg, ordförande i HSB brf Smaragden i Orminge.

Åtta av HSB Stockholms bostadsrättsföreningar i Nacka, Lidingö och Haninge och åtta av HSB Stockholms hyresfastigheter i Skarpnäck, Hägersten, Bandhagen, Kristineberg, Sköndal och Stockholm deltar i piloten.

– Många av våra medlemmar har länge efterfrågat den här typen av lösning som ju har en tydlig nytta, så vi är nöjda över att ha krokat arm med PostNord för att öka servicen och tillgängligheten för våra medlemmar, säger Erica Nordström, chef Medlem och marknad på HSB Stockholm.

Om PostNords paketbox
Pilotprojektet lanseras i Stockholm i oktober och ska pågå i ett år. Paketboxarna innehåller 13 boxar för olika paketstorlekar. När paketet är levererat till paketboxen aviseras mottagaren via sms och i PostNords app. Blir piloten lyckad kan lösningen bli ett leveransalternativ för fler delar av Sverige, såväl tätort som landsbygd.

OM HSB STOCKHOLM
I snart 100 år har vi byggt nya hem att trivas i – anpassade till livets olika skeden. Sedan starten 1923 har vi vuxit till drygt 151 000 medlemmar, 58 000 bosparare och närmare 470 bostadsrättsföreningar. HSB Stockholm bygger, förvaltar och arbetar aktivt för att skapa ett gott boende åt våra medlemmar. Vi finns i 16 kommuner i Stockholms län: Danderyd, Ekerö, Haninge, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Bro, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker.

distribution
HSB