HSB Södra Norrland inleder samarbete med Ung Företagsamhet

15 mars 2021

Ung Företagsamhet har ungdomarna, varorna och tjänsterna. HSB Södra Norrland har medlemmarna. Tillsammans hoppas de båda organisationerna att samarbetet ska leda till en vinn-vinn-situation för båda parter.

Ung Företagsamhet utbildar gymnasieungdomar i entreprenörskap och eleverna får under ett läsår starta, driva och avveckla ett så kallat UF-företag.

– Det tycker vi i HSB Södra Norrland är jättebra och därför samarbetar vi med Ung Företagsamhet i Gävleborg, Västernorrland och Jämtland, samma län som vi själva verkar i, berättar Tina Enheim, medlems- och utbildningsansvarig i HSB Södra Norrland. Dessutom erbjuder UF-företagen varor och tjänster som vi hoppas kan vara intressanta för våra nästan 40 000 medlemmar.

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation som arbetar med entreprenörskap i skolan. Sedan starten 1980 har de utbildat närmare en halv miljon gymnasieelever i entreprenörskap. Inom kooperationen HSB är utbildning en viktig del, särskilt när det gäller att utbilda medlemmar i styrelsearbete och boendefrågor.

– Samarbetet med Ung Företagsamhet känns klockrent. Vi har byggt en landningssida där vi lyfter fram några UF-företag och länkar till länens UF-gallerior, där vem som helst kan köpa varor och tjänster. Vår förhoppning är att ungdomarna också ska bli nyfikna på HSB, vårt bosparande, vår forskning om framtidens boende och projekt som verkar för att ungdomar lättare ska kunna hitta bra boende, säger Tina Enheim.

– En viktig framgångsfaktor för oss i vårt arbete är att samverka med aktörer från näringslivet för att stärka kopplingen mellan skola och näringsliv. Det här samarbetet med HSB ger ett stort mervärde för våra UF-elever där de får möjlighet att visa upp sina varor och tjänster för en bred målgrupp, säger Agnes Lindberg, projektledare Ung företagsamhet Västernorrland.

HSB Södra Norrland