Info till nyinflyttade

Bra att veta som nyinflyttad

Vissa delar är Bostadsrättsinnehavarens ansvar, andra är BRF:ens ansvar. Vid fel på det som BRF:en ansvarar för ska HSB Boservice kontaktas: 

Telefon: 010-442 56 00

Måndag - torsdag 9.00 - 15.00 (lunchstängt 12.00-13.00) 

Fredagar 9.00 - 12.00

Vad är BRF:ens ansvar?

  • Hela ventilationssystemet (köksfläkt, ventilationskanaler,...)
  • Elpannan och elementen
  • Osynliga ledningar för vatten och avlopp
  • Se stadgarna för detaljer

Vid vattenskador ska alltid HSB Boservice kontaktas - även om skadan har orsakats av ett fel på en komponent som är bostadsrättsinnehavarens ansvar (exempelvis en läckande diskmaskin). Anledningen är att BRF:en har tecknad en försäkring som täcker den delen av vattenskadan som inte täcks av hemförsäkringen, och för att kunna få ersättning måste BRF:en åtgärda dessa skador.

Filter till köksfläkten byts vartannat år. Nästa byte blir 2024.

Elpannan får ej justeras då detta kan leda till permanenta skador. Om man misstänker felinställd panna eller upplever andra problem ska HSB Boservice kontaktas.

Många vill installera luftvärmepump. En sådan installation måste godkännas av styrelsen.

 Information till nyinflyttade Tallens Samfällighetsförening

Tallens Samfällighet ansvarar för ytterområden, garage, tvättstugan, spolplatta, snöröjning mm. I Samfälligheten ingår 23 äganderätter och 105 bostadsrätter, totalt 127 hushåll.

Styrelsen har möte 1 ggr/ månad. Vem/vilka sitter i styrelsen, se hemsidan.

Samfällighetens årsstämma hålls på våren.

Informationsmöten hålls 2 ggr/år ett på våren och ett på hösten, (vid behov).

Städdagar för alla boende i Tallen. Städdagen sker en lördag på våren och en på hösten.

Tvättstugan Bokning görs inne i tvättstugan på bokningstavla, eller via dator, surfplatta och mobiltelefon. Ladda hem bokningsappen som heter ”Boka tvättider”, sök och välj Tallens samfällighetsförening. Ange därefter lägenhetsnummer samt pinkod, överlämnas till köpare av säljare. Mer information och instruktion för bokning finns bredvid bokningstavlan i tvättstugan och på hemsidan. Behöver man hjälp med inloggningsuppgifter etc kontakta Madelaine Andersson, 070-673 91 98 eller Lena Stigh, 070-661 55 34, så hjälper vi till.

 Lån av gräsklippare, trimmer, skottkärra nyckel finns att hämta hos städledare och vicevärd, för mer information se hemsidan.

 Spolplatta/biltvätt är tillgänglig under mars-oktober i mån av väderlek

 Garage, varje hushåll har tillgång till 1 garage, se räddningstjänstens bilaga om vad som får förvaras i garagen.

 Parkeringstillstånd, varje hushåll erhåller 1 parkeringstillstånd. Giltighetstid 1 år från 1 feb till 31 jan. (värde1 800 kr) OBS! Parkeringstillstånden gäller inte för avställda fordon, husvagnar, husbilar, bussar, släpkärror etc. Undantag ges endast för i- och urlastning av husvagnar och husbilar. Vid försäljning skall parkeringstillståndet överlämnas till köparen av säljaren.

Välkommen!

Styrelsen för Tallens Samfällighetsförening