Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

”Alla vill bli sedda”

Rita Henriksen blir HSB Östras allra första försäljningschef. Den helt nyinrättade tjänsten är tänkt att göra det lättare för alla bostadsrättsföreningar och andra som vill ha hjälp med fastighetsskötsel, ekonomi eller administration. I fortsättningen kommer Rita att vara deras kontaktperson och samtidigt ansiktet utåt mot nya kunder.

Första april blir Rita Henriksen försäljningschef på HSB Östra. En del känner säkert igen henne som förvaltare. Men nu lämnar hon alltså den tjänsten och det personalansvar hon haft, för att helt koncentrera sig på kunderna.

– Jag är jättetaggad! Det här är ett så viktigt jobb. Egentligen har HSB inte arbetat så mycket med försäljning eller att ens visa att vi finns tidigare utan fått kunder på grund av sitt goda rykte och ett högt förtroende. Det är förstås fantastiskt att varumärket är så starkt. Men vi lever i en tid där marknaden förändras snabbt och det är viktigt att söka upp nya kunder också, säger Rita.

Rita säger att många tror att HSB bara arbetar åt de egna bostadsrättsföreningarna och i huvudsak med fastighetsskötsel. Visst är det en stor del men hon poängterar att de gör mycket mer än så, åt så många fler. Rita vill lyfta fram allt det som HSB kan hjälpa till med.

Som försäljningschef kommer hon att vara kontakten utåt, både mot HSBs egna bostadsrättsföreningar och privata aktörer som vill köpa olika tjänster av HSB. Det kan vara tjänster inom ekonomi, administration eller fastighetsförvaltning och att förvalta fastigheter behöver inte bara innebära gräsklippning och trappstädning, utan det kan lika gärna vara besiktningar, renoveringar och hjälp med till exempel en vattenskada.

– Sen är det förstås minst lika viktigt att vårda de kunder vi redan har. Mitt mål är att träffa alla och höra mig för hur de trivs med oss och om det är något mer vi kan göra för dem. Jag tror att alla vill bli sedda och för mig är det viktigt att få veta hur de tänker, förklarar Rita.

För någon ”säljig” säljare tänker hon inte bli. Rita poängterar att goda relationer är det allra viktigaste när det handlar om försäljning.

– Allt bygger på att man har en bra dialog och hittar lösningar på problem. Jag tror också att det är skönt för kunderna att alltid veta vem de ska vända sig till.

Gång på gång återkommer Rita till att man måste förtjäna sin kund genom att göra det som är överenskommet. Hon tycker inte att det behöver vara svårare än så och berättar om HSBs riktlinjer som sammanfattas i ETHOS. Ordet är grekiska och betyder sed, lära men kan även översättas med livssyn eller grundåskådning. HSB har delat upp ordet i fem områden, ett för varje bokstav: Engagemang, Trygghet, Hållbarhet, Omsorg och Samverkan.

– Med det i bakhuvudet, vad som än ska göras, är det lätt att hitta riktningen, säger Rita.

HSB Östra har inte haft någon som ansvarat för försäljningen tidigare utan det är en helt ny tjänst som Rita tillträder. Hon får på många sätt forma den själv.

– Jag vet vad som förväntas av mig och har en hel del idéer om hur jag ska göra. Och så tycker jag om mötet med människor. Det är egentligen det allra bästa. Jag vill ju så gärna att alla ska må bra. Visst har jag fått ett drömjobb på många sätt även om jag tycker att jag haft det tidigare också. Jag trivs nästan alltid med det jag gör och med dem jag har omkring mig. Jag är väl helt enkelt bara sån, sammanfattar Rita.