Välkommen till HSB

Kommentar från HSB: "Skärpt amorteringskrav nytt hinder för unga i storstäderna"

30 november 2017 En skärpning av amorteringskravet gör det ännu svårare för unga och unga familjer att hitta ett eget hem. Beräkningar visar att möjligheterna för 20-30-åringar att efterfråga nyproducerade ettor på Stockholms billigaste marknader halveras med det skärpta kravet. Tillsammans med bolånetak och det tidigare amorteringskravet höjs nu trösklarna ytterligare, säger Anders Lago, förbundsordförande HSB.

Regeringen har nu gett Finansinspektionen grönt ljus att gå vidare med förslaget om skärpt amorteringskrav för hushåll med höga skulder i relation till sin inkomst. Enligt planen ska de nya reglerna börja gälla den 1 mars 2018.

– En skärpning av amorteringskravet gör det ännu svårare för unga och unga familjer att hitta ett eget hem. Beräkningar visar att möjligheterna för 20-30-åringar att efterfråga nyproducerade ettor på Stockholms billigaste marknader halveras med det skärpta kravet. Tillsammans med bolånetak och det tidigare amorteringskravet höjs nu trösklarna ytterligare, säger Anders Lago, förbundsordförande HSB

Sedan tidigare finns bestämmelser om amortering för nya bolån tagna efter den 1 juni 2016. De innebär att ett bolån på mellan 50-70 procent av bostadens värde ska amorteras i en takt av minst en procent av det totala lånebeloppet per år. För bolån över 70 procent av bostadens värde gäller två procent per år. De nu beslutade skärpningarna innebär att hushåll som har en låneskuld på över 4,5 gånger låntagarens inkomst före skatt ska amortera 1 procent ytterligare.

– Regelverket blir nu ännu svårare att förstå för den som ska köpa ett nytt boende. Dessutom är det inte länge sedan de redan gällande reglerna om amortering infördes och det hade varit önskvärt med en ordentlig analys av effekterna innan nya skärpningar beslutades, säger Anders Lago.

– Läget på bostadsmarknaden blir svårare och svårare för många grupper. Det är nu dags att riksdag och regering börjar diskutera innehållet i en större överenskommelse om en social bostadspolitik, så att långsiktiga beslut kan fattas snabbt efter riksdagsvalet, säger Anders Lago.

• ca 3 900 bostadsrättsföreningar

bostadsbyggande