Välkommen till HSB

Fler hyresrätter till unga mellan 18-25 år

01 februari 2018 Nu ökar chansen för fler av HSBs unga bosparare att få förtur till en hyreslägenhet i Stockholmsregionen. Med en ny policy öronmärker HSB Stockholm tio procent av sina enrumslägenheter åt unga.

– Bostadskön växer och fler bor kvar hemma. Samtidigt skärps amorteringskraven ytterligare. Det blir inte enklare att ta sig in på Stockholms bostadsmarknad. Vi vill självklart bidra där vi kan, säger Anders Joachimsson, affärsområdeschef på HSB Stockholm.

Tidigare har HSB Stockholm tillhandahållit ungdomslägenheter i särskilt utsedda fastigheter. Den nya policyn innebär att unga nu istället får chansen till en lägenhet i stora delar av HSB Stockholms fastighetsbestånd, även i attraktiva innerstadskvarter. Tio procent av alla enrumslägenheter har öronmärkts, och kommer vartefter de blir vakanta att förmedlas till unga bosparare mellan 18-25 år. För att skapa en omsättning som gör att fler unga får chansen till ett hyreskontrakt får lägenheten hyras i max fyra år. Samtidigt behåller den som flyttar ut sina bosparpoäng.

– Vi vill uppmuntra unga till att fortsätta spara. Efter fyra år har man större möjligheter att efterfråga ett vanligt hyreskontrakt eller kommit längre i sparandet till en insats för en nyproducerad bostadsrätt, säger Anders Joachimsson.

Redan i mitten av februari kommer de första ungdomslägenheterna att förmedlas. I takt med att beståndet av hyresrätter växer kommer antalet ungdomsbostäder att bli fler.

– Vi har en tydlig strategi att öka beståndet med 200 hyresrättslägenheter per år, varav 100 ska komma från förvärv och 100 från nyproduktion.

HSB Stockholm har nyligen förvärvat fastigheter i Årsta och Skarpnäck och inleder i vår för första gången någonsin nyproduktion av traditionella hyresrätter i form av ett förtätningsprojekt om 37 lägenheter i Traneberg.

OM HSB STOCKHOLM
I snart 100 år har vi byggt nya hem att trivas i – anpassade till livets olika skeden. Sedan starten 1923 har vi vuxit till drygt 151 000 medlemmar, 58 000 bosparare och närmare 470 bostadsrättsföreningar. HSB Stockholm bygger, förvaltar och arbetar aktivt för att skapa ett gott boende åt våra medlemmar. Vi finns i 16 kommuner i Stockholms län: Danderyd, Ekerö, Haninge, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Bro, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker.

hsb
hsb stockholm