Välkommen till HSB

Mjölbys första bostadsrättsförening med solceller

07 februari 2018 HSB Brf Rättvisan har valt att göra en hållbar investering i solceller och är därmed Mjölbys första bostadsrättsförening med solceller som energikälla. Tack vare satsningen beräknas hela 45 % av föreningens elbehov vara täckt av egenproducerad solel!

– Genom att investera i solceller minskar föreningen sina energikostnader och medverkar till ett minskat koldioxidutsläpp på 35 ton/år. Vilket motsvarar en bilfärd på 4,5 varv runt jorden, säger Joakim Svensson, projektledare HSB Östergötland.

Genom en energibesiktning som utfördes av HSB Östergötland framkom det vilka besparingar som kunde göras och utfallet landade i en satsning på solceller. – Husen på Lagmansgatan 32 och Bondegatan 17 passar bra för solceller. Mycket tack vare söderläget och stora takytor där solcellspaneler kan placeras, berättar Joakim Svensson. Totalt finns idag 132 paneler placerade på de två husen.

Det är Motalaföretaget MVE som står för totalentreprenaden och anläggningen stod klar i december 2017. För den nyfikne finns en display monterad på brf Rättvisans fasad, Lagmansgatan 32.Där går det att följa solcellernas produktionsdata dag för dag.