HSB Arlanda och HSB Norra Stor-Stockholm slås samman

09 oktober 2018

De två regionföreningarna HSB Arlanda och HSB Norra Stor-Stockholm har nu slagits samman. Det är idag formellt godkänt av Bolagsverket. HSB stärker därmed sin position i en av Sveriges starkaste tillväxtregioner.

– Det är glädjande att äntligen kunna offentliggöra att vi nu bygger ett ännu starkare HSB i Sveriges största tillväxtregioner. Det skapar bättre förutsättningar att vara en samhällsbyggare som med större kraft kan utveckla våra digitala tjänster säger Catherina Fored, vd HSB Norra Stor-Stockholm.

Bakgrunden till sammanslagningen är att skapa bättre förutsättningar för utveckling av HSBs verksamhet. Och erbjuda medlemmar och kunder fler hållbara tjänster och ökad tillgänglighet.

– Genom att två regionala HSB-föreningar blir en får vi bättre ekonomiska och personalmässiga resurser, Tillsammans blir vi starkare och målet är att erbjuda kunderna ett bättre affärsstöd, nya digitala verktyg och fler hållbara förvaltningstjänster, säger Bo Albrektsson, tidigare ordförande HSB Arlanda.

Arbetet med sammanslagningen har pågått drygt ett år. I maj godkändes sammanslagningen på årsstämmorna och ansökan till Bolagsverket skickades in. Den 9 oktober kom det slutgiltiga godkännandet från Bolagsverket, vilket innebär att HSB Arlandas verksamhet nu övergår till HSB Norra Stor-Stockholm.

– Sammanslagningar av sådan här sort är inte en helt enkelt inom HSBs federativa organisation, men det här visar på det goda samarbetet inom HSB. Det bådar gott inför framtiden, säger Catherina Fored.

HSB Norra Stor-Stockholm blir nu den sjätte största regionala HSB-föreningen i Sverige. Verksamheten bedrivs nu i Järfälla, Sollentuna, Upplands Väsby, Upplands-Bro och Sigtuna kommun. Förutom kontoret i Jakobsberg kommer HSB Norra Stor-Stockholm ha kvar personalen och kontoret i Märsta.

Fakta HSB Norra Stor-Stockholm

• Antal medlemmar privatpersoner: ca 28 000
  • Antal bostadsrättsföreningar som köper förvaltning: 150 (varav 96 medlemsföreningar)
  • Antal bostadsrätter: ca 18 000