Välkommen till HSB

Smarta solceller i Kviberg

08 november 2018 HSB Göteborg testar nu en ny teknisk lösning där fyra närliggande hyresfastigheter utrustas med solceller på taken som sedan kopplas samman. På så vis kan husen skicka ström mellan varandra och därmed effektivisera energianvändningen.

Projektet omfattar fyra fastigheter med totalt 132 hyreslägenheter på Fanjunkaregatan och Styckjunkaregatan i Kviberg. Att förse sin fastighet med egenproducerad solenergi är idag relativt lätt och allt fler fastighetsägare satsar på solceller. Men att lagra solenergin är betydligt svårare. På sikt ska husen kopplas samman med hjälp av en likströmkabel som dras under marken och när en av fastigheterna är mättad på energi kan överproduktionen skickas vidare till nästa.

– Genom att husen kommunicerar med varandra kan energin som alstras omfördelas och användas mer effektivt. Det gör att vi kan ta till vara på överproduktion och sprida ut strömmen jämnare mellan fastigheterna istället för att till exempel sälja den vidare, säger David Skarin, energirådgivare på HSB Göteborg.

I varje fastighet monteras växelriktare som gör att anläggningarna kan kommunicera med varandra. Den tekniska lösningen som planeras innebär att husen kopplas samman med en kabel under mark. Tekniken är ny men inte oprövad. Komponenterna har tidigare testats i forskningsmiljön i HSB Living Lab med gott resultat.

– Att skala upp lösningen har inte gjorts tidigare. Husen är olika stora och kräver varierande mängd energi och producerar olika mycket el. Att knyta ihop husen med en elektrifierad pulsåder innebär att vi på sikt kan göra både miljö- och boendebesparingar, säger David Skarin.

Beräkningar visar att koldioxidutsläppen kan minskas med sex ton per år, vilket motsvara sex procent av den köpta elens totala koldioxidutsläpp. HSB Göteborg räknar med att starta installationen av solceller vid årsskiftet 2018/2019. Första delen av projektet beräknas vara klart i mitten av 2019. Sammankopplingen av fastigheterna påbörjas preliminärt under hösten 2019.

För mer information:
Jens Holmberg, PR- och kommunikationsansvarig
E-post: Jens.holmberg@hsb.se

HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag och verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Idag är det 70 000 medlemmar som alla äger HSB Göteborg tillsammans. I samverkan skapas Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boende gemenskap. Och eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från övriga och ger också medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.