Välkommen till HSB

​HSB byggstartar Brf Visby Gärde

11 december 2018 HSB Södertörn byggstartar 46 lägenheter efter ännu en lyckad säljstart på Gotland.

Intresset för HSB brf Visby Gärde har varit stort bland medlemmar, bosparare och andra intressenter och försäljningen har gått snabbt. Därför kan HSB Södertörn nu sätta spaden i marken och påbörja ännu en etapp med bostadsrätter i det före detta A7-området strax utanför Visby innerstad.

– Det är med stor glädje vi nu kan byggstarta vårt andra nyproduktionsprojekt i Visby. Det här blir ett småskaligt kvarter med moderna lägenheter nära naturen men på gångavstånd till Visby innerstad,säger Ulf Tapper, vd på HSB Södertörn.

Det finns fortfarande lägenheter kvar till försäljning och beräknad inflyttning är första delen av år 2020. Bostadsrättsföreningen kommer innehålla 46 ljusa och välplanerade lägenheter i tre hus, det ena huset har fyra våningsplan och övriga två har tre våningsplan. Lägenheterna består av 1–4 rum med kök. Alla har fina balkonger och uteplatser. Materialvalen är tagna med hållbarhet i fokus.

– All vår nyproduktion projekteras för att kunna certifieras som Miljöbyggnad. Vi bygger hållbart med fokus på långsiktighet, kvalitet och gedigna material, säger Ulph Lundgren, fastighetschef på HSB Södertörn.

En av HSBs grundidéer är att bygga trygga bostäder med gemensamma ytor och mötesplatser för socialt umgänge. I HSB brf Visby Gärde planeras en trevlig gård med lekmöjligheter i anslutning till stora grönområden. Bostadsrättsföreningen får ett styrelserum som även kan nyttjas som övernattningslägenhet. Till alla lägenheter hör en parkeringsplats med motorvärmare, och det kommer även att finnas platser för elbilsladdning.

Fakta HSB brf Visby Gärde
Antal lägenheter: 46
Storlek: 1–4 rum och kök
Boyta: 37–101 kvm
Boendeform: Bostadsrättslägenhet i flerfamiljshus
Inflyttning: Preliminärt under kvartal 1 och 2, 2020.
Arkitektbyrå: Structor

Läs mer om Visby Gärde

Om HSB Södertörn

HSB är en medlemsägd, kooperativ organisation som arbetar med bosparande, byggande och förvaltning. HSB är Sveriges största bostadskooperation. I snart hundra år har HSB byggt nya hem att trivas i – anpassade till livets olika skeden.

HSB Södertörn har knappt 22 000 medlemmar, 3 350 bosparande och förvaltar cirka 16 000 lägenheter. Vi finns i fyra kommuner i Stockholms och Gotlands län: Botkyrka, Gotland, Huddinge och Nynäshamn.

Om HSB Bostad

HSB Bostad AB är HSBs bostadsproduktionsbolag i Stockholm och på Gotland. HSB Bostad bygger HSB brf Visby Gärde på uppdrag av regionföreningen HSB Södertörn.

www.hsb.se