Välkommen till HSB

HSB Skåne bygger 63 bostadsrätter i Ystad Trädgårdsstad, godkänt bygglov för HSB brf Blomstra

19 december 2018 Torsdagen 13 december blev det klart att HSB Skånes bygglov för 63 bostadsrätter i HSB brf Blomstra i Ystad Trädgårdsstad har blivit godkänt. Projektet kommer att byggas i den andra etappen i området och bestå av tre huskroppar på fem våningar vardera. De översta våningsplanen erbjuder fin utsikt över Ystads takåsar och från vissa lägenheter kommer även havet att kunna skönjas.

Torsdagen 13 december blev det klart att HSB Skånes bygglov för 63 bostadsrätter i HSB brf Blomstra i Ystad Trädgårdsstad har blivit godkänt. Projektet kommer att byggas i den andra etappen i området och bestå av tre huskroppar.

HSB brf Blomstra kommer att byggas i den andra etappen i området. Här planeras tre hus på fem våningar vardera, med totalt 63 bostadsrätter i olika storlekar. De översta våningsplanen erbjuder fin utsikt över Ystads takåsar och från vissa lägenheter kommer även havet att kunna skönjas.

Området som nu växer fram är beläget i den gamla handelsträdgården och stort fokus ligger på att bevara känslan av det naturnära boendet. Därför finns det krav från Ystads kommun på minst 30 gröna punkter i varje byggprojekt. HSB Skåne tar kravet längre och har planerat in 58 gröna punkter på sin tomtyta. Några av dessa är odlingslotter, planering av större träd på tomten och parkeringsplatser som släpper genom vegetation.

– När vi bygger i den gamla handelsträdgården är det viktigt för oss att bevara känslan av ett grönt område. Därför har vi valt att också planera in fler gröna punkter än vad kraven säger, berättar Caroline Sellström, chef för marknad och medlem på HSB Skåne.

De som väljer att flytta till HSB brf Blomstra kommer att erbjudas medlemskap i bilpool. Till projektet planeras också fler cykeluppställningsplatser än vad som är kravställt varav drygt hälften kommer att vara under tak.

Storleken på lägenheterna kommer att variera från 1–4 rum och kök på 35–109 kvadratmeter. Alla lägenheter kommer att ha tillgång till balkong eller uteplats. I HSB brf Blomstra erbjuds de boende ett modernt och bekvämt hem i nybyggda lägenheter med god tillgänglighet och generösa ljusinsläpp. Lägenheterna är bra planerade med planlösningar som passar alla åldrar och familjekonstellationer. Samtliga våningsplan kan nås med hiss, så även förråden som är placerade på vinden. I föreningen kommer det också att finnas en bokningsbar övernattningslägenhet för den som väntar långväga gäster.

Projektet byggs i enlighet med Miljöbyggnadsklass Silver som borgar för låg energiförbrukning, godkända byggmaterial och bra boendemiljö. Första spadtaget är beräknat att tas under sommaren 2019. Projektet beräknas att vara färdigställt under hösten/vintern 2020/2021.

Byggfakta

Arkitekt: Carsten Andersson Arkitekter AB