Välkommen till HSB

Brist på laddstolpar i bostadsrättsföreningar

23 januari 2019 Majoriteten av de som bor i bostadsrätt tycker det är viktigt att föreningen erbjuder laddstolpar för elbilar. Men idag är det bara en av tio som har möjlighet att ladda en el- eller hybridbil i sin bostadsrättsförening. Det visar en undersökning som Sifo gjort på uppdrag av HSB Riksförbund.

– Laddinfrastrukturen måste byggas ut i en betydligt högre takt ifall vi ska nå Sveriges mål om en fossiloberoende fordonsflotta och 70 procent lägre klimatpåverkan från trafiken år 2030. HSBs ambition när vi bygger nytt är att minst 10 procent av parkeringsplatserna ska vara utrustade för elbilsladdning, säger Magnus Ulaner, miljöchef HSB Riksförbund.

Drygt varannan (54 procent) som bor i en bostadsrättsförening tycker det är viktigt att föreningen erbjuder laddstolpar för elbilar och laddhybrider. I dagsläget är det endast drygt var tionde (12 procent) som har tillgång till laddstolpar i sin bostadsrättsförening, enligt undersökningen.

Många planerar att köpa elbil

Bristen på laddplatser gör att många tvekar att satsa på en elbil. Av de som inte har tänkt sig att köpa en elbil eller laddhybrid inom de närmsta fem åren svarar var femte (22 procent) att fler laddplatser skulle kunna få dem att ändra sig.

– Potentialen är stor. Vår undersökning visar att en fjärdedel av Sveriges befolkning tänker skaffa elbil inom de kommande fem åren. Det största hindret är fortfarande att bilarna är för dyra. Vår nya regering bör därför fortsätta att utveckla bonus malus-systemet så att elbilar blir billigare relativt fossildrivna bilar. Vi bör också behålla möjligheten att bygga ut elbilsladdning i bostadsrättsföreningar med pengar från Klimatklivet, säger Magnus Ulaner.

Undersökningen genomfördes i december 2018 av Kantar Sifo som en webbpanel med 1 000 svarande.