Behandling av personuppgifter

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare?

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer.

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna?

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen?

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke.

Hur länge lagras personuppgifterna?

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades.

Ytterligare information

Juristjouren

E-postadress: juristerna@hsb.se

Välkommen till HSB

Ta kontroll över energiförbrukningen med smart app

30 januari 2019 I HSB Living Lab pågår flera spännande projekt som studerar energiförbrukning. Sedan oktober 2018 testar forskare på Chalmers tekniska högskola en egenutvecklad app som hjälper de boende att organisera och följa sin egen energianvändning.

Ero är en app som gör det enkelt för de boende i HSB Living Lab att planera vilka energikällor, exempelvis vind- eller vattenkraft, de vill använda och se hur tillgången på dessa är i el- och fjärrvärmesystemen vid en viss tidpunkt.

– Istället för att bara uppmuntra användarna att minska sin energianvändning ger Ero tips på när det kan vara smart att exempelvis använda hushållsapparater eller varmvatten utifrån vilka energikällor användaren själv föredrar, säger Sara Renström, doktorand på Chalmers.

I takt med att smart informations- och kommunikationsteknik införs i energinät, bostäder och hushållsapparater skapas nya möjligheter för leverans av energi, konsumtion och interaktion.

– Ero är en del av en större satsning för att användarna ska bli mer engagerade i sin egen energianvändning. Det övergripande syftet är att utforska vilka roller hushåll kan ha i framtidens smarta energinät och vilka digitala lösningar som krävs för att göra det möjligt, säger Ulrike Rahe, projektledare och professor i industridesign vid Chalmers.

Eftersom appen hämtar prognoser från energinäten kan användare exempelvis duscha eller ladda sin mobil när det finns en stor produktion av ett önskat energislag i näten. Eller undvika att göra det när det krävs mycket fossila bränslen i el- eller fjärrvärmesystemet. Energileverantörerna får dessutom värdefulla prognoser om förbrukningsdata när appen används.

– I det framtida energisystemet kan det vara till stor nytta med medvetna och engagerade slutanvändare av energi. De kan hjälpa till att minska effekttoppar och miljöpåverkan genom sina beteendeval, och vi ser Ero-appen som ett bra sätt att prova dessa möjligheter, säger Ulf Hagman, utvecklingschef på Göteborg Energi, som är med och finansierar projektet.

Den tekniska lösningen kräver att smartplugs installeras i lägenheterna för att sammanlänka användarna till fastighetens energisystem och för insamling av energidata. I framtidens smarta bostäder kommer funktionerna istället finnas i husen.

– Bostadsbranschen måste agera för att minska fastigheters energiförbrukning och koldioxidutsläpp. Appen som Chalmers utvecklat gör det lättare för användarna att göra bra miljöval, säger Rickard Malm, affärsutvecklare på HSB Göteborg.

Nästa steg är att undersöka vad de boende tycker om Ero och utifrån deras synpunkter utveckla systemet ytterligare. Det pågår också ett arbete på Chalmers att skapa en fungerande infrastruktur på HSB Living Lab som gör det möjligt att koppla ihop Ero med andra projekt inom smarta energisystem.

För mer information:
Jens Holmberg, PR- och kommunikationsansvarig HSB Göteborg
E-post: Jens.holmberg@hsb.se

Faktaruta

Projektet drivs av Chalmers och medfinansieras av Göteborg Energi och HSB Göteborg. Appens idé och koncept utvecklades av Ulrike Rahe och hennes team på Chalmers under 2017 innan den lyftes in i HSB Living Lab.

Projektet drivs inom ramen för EU-programmet HORIZON 2020 och ERA-Net Smart Energy Systems projektet FIWARE for Smart Energy Platform (FISMEP), som bygger på appen Ero, samt EU-projektet IRIS Smart Cities. ERA-Net initiativet involverar 24 europeiska länder och regioner med syftet att skapa förutsättningar för tekniska lösningar, marknadsdesign och kundanpassning av smarta energinät.

IRIS Smart Cities är ett femårigt Light House-projekt, finansierat av EU. Inom IRIS ska sju städer, varav Göteborg är en av dessa, ta fram och testa smarta, hållbara lösningar inom energi, mobilitet och IKT, samt sprida lösningarna över Europa. Totalt samverkar 43 parter i nio länder och medborgarengagemang löper som en röd tråd genom projektet.

HSB Living Lab är resan mot framtidens boende
Idén om ett levande labb för forskning om en hållbar boendemiljö föddes 2010 och är nu verklighet. På Chalmersområdet i Göteborg bor och lever studenter och forskare för att testa innovationer och tekniska lösningar för nästa generation bostäder. I 29 lägenheter utrustade med mätstationer och sensorer lever boende i en föränderlig byggnad där väggar, fasader och inredning utvecklas efterhand som forskningen fortskrider. HSB Living Lab är ett samarbete mellan näringsliv, stad och akademi. En världsunik och öppen arena för att skapa framtidens hållbara boendemiljöer. Huvudparters är Chalmers, HSB och Johanneberg Science Park.