Välkommen till HSB

Ny styrelseordförande vald vid föreningsstämman

08 april 2019 Lördagen den 6 april höll HSB Malmö sin årliga föreningsstämma. En stabil ekonomi för 2018 presenterades, styrelse och vd beviljades ansvarsfrihet, motioner avhandlades och nya styrelseledamöter blev valda, däribland ordförande.

Lördagen den 6 april höll HSB Malmö sin årliga föreningsstämma. En stabil ekonomi för 2018 presenterades, styrelse och vd beviljades ansvarsfrihet, motioner avhandlades och nya styrelseledamöter blev valda, däribland ordförande.

Drygt 150 medlemmar, varav 104 var röstberättigade fullmäktige, samlades på Sankt Gertrud i Malmö.

Styrelseordförande Claes Caroli inledde mötet med att blicka tillbaka på sin tid som ordförande, han lyfte betydelsen av att göra omfattande omvärldsanalyser i dagens föränderliga värld och vikten av att upprätthålla det höga engagemanget hos medlemmarna:

– Hur kan vi skapa, något av den gamla föreningskänslan, i modern form?

Därefter sammanfattade vd Michael Carlsson året som gått och berättade bland annat om de pågående nyproduktionsprojekten vid Sorgenfri och i Hyllie. Dessutom presenterade Jonny Samuelsson, administrativ chef, förra årets bokslut med det starka resultatet på 40,8 miljoner kronor. 19 motioner behandlades, bland annat förslag om rökfria fastigheter och om att erbjuda bosparande i andra banker.

Kent Andersson valdes till ny styrelseordförande och Claes Caroli, som avsagt sig omval, tackades för goda insatser under sina elva år på posten. Giovanna Brankovic och Jonas Henriksson lämnade sina uppdrag i styrelsen och tre nya ledamöter valdes in.

HSB Malmös styrelse består av:

Kent Andersson, ordförande (ledamot sedan 2016)

Björn Andersson, ledamot

Cecilia Bothén, ledamot

Niclas Ellberg, ledamot (ny)

Åsa Holmander, ledamot (ny)

Peter Håkansson, ledamot (ny)

Christina Jahn, ledamot

Det konstituerande styrelsemötet hålls måndagen den 8 april.

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö är en bostadskooperation som ägs av nästan 50 000 medlemmar – främst enskilda personer och bostadsrättsföreningar. Vi bygger, äger och förvaltar fastigheter i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.

Våra förvaltningstjänster sträcker sig från ekonomisk administration till tekniska konsulttjänster, för i första hand bostadsrättsföreningar.

Dessutom erbjuder vi våra medlemmar bland annat bosparande, utbildningar och löpande rådgivning. Tillsammans skapar vi det goda boendet.