Välkommen till HSB

Södermalmsförening prisas för hållbart boende

09 april 2019 HSB Stockholms årliga hållbarhetspris har tilldelats bostadsrättsföreningen Hamnkaptenen på Södermalm i Stockholm. Med nya solpaneler på föreningens tak, vars elproduktion kan följas i realtid, producerar föreningen numera sin egen el.

– Det känns fantastiskt kul att vårt målinriktade arbete uppmärksammas. Solpanelerna täcker den stora merparten av energianvändningen i fastigheternas gemensamma utrymmen. Investeringskostnaden kan vi räkna hem om tio år, vilket innebär att vi producerar el kostnadsfritt och utan klimatpåverkan i 20 år därefter, säger David Samuelsson, ordförande i Hamnkaptenen.

Utöver investeringen i solpaneler, vars elproduktion går att följa i realtid, står ett medvetet och långsiktigt arbete bakom utnämningen. Istället för att byta ut de gamla fönsterna har de renoverats och försetts med energiglas. Föreningen har en flerårig plan för den yttre skötseln, och det finns tre komposter för vegetabiliskt hushållsavfall. Elanvändningen i fastigheterna och tvättstugorna mäts och följs upp för att planera för kommande energibesparande åtgärder. Trapphusen har försetts med rörelseaktiverad lågenergibelysning, och byte till LED-belysning pågår i samtliga föreningsgemensamma lokaler.

– I princip alla insatser och projekt som genomförts är inte bara miljömässigt rätt utan också ekonomiskt hållbara genom att driftkostnaderna minskar. Det finns ett brett stöd bland föreningens medlemmar då flera av de stora investeringarna har krävt stämmobeslut, säger David Samuelsson.

Hamnkaptenen har även lagt stor vikt vid att skapa gemenskap i föreningen genom en rad olika aktiviteter som gårdsfest, seniorklubb och julgransplundring. Ungdomslägenheter ger dessutom föreningens unga en chans att få sin första bostad.

– Jag blir verkligen glad. Hamnkaptenen är inte bara ett utmärkt exempel på föreningsdemokrati, utan även på hur bostadsrättsföreningar kan arbeta med en av vår tids viktigaste samhällsfrågor. Jag hoppas att det inspirerar andra till att fatta medvetna beslut och göra skillnad, säger Jenny Hjalmarsson, styrelseordförande i HSB Stockholm.

Hållbarhetspriset delades traditionsenligt ut vid HSB Stockholms årsstämma, den 8 april. Utöver äran omfattar priset hållbara tjänster och utbildningar till ett värde av 15 000 kronor.

OM HSB BRF HAMNKAPTENEN
Bostadsrättsföreningen Hamnkaptenen ligger vid Hammarby Kanal, i norra Hammarbyhamnen på Södermalm i Stockholm. Husen blev inflyttningsklara 1983, och de två huskropparna bildar gårdsrum, ett gemensamt uterum och en mellanled mellan den egna bostaden och det offentliga rummet: gatorna, torgen och parkerna som omger husen. Hamnkaptenen består av 221 lägenheter och tio lokaler.

OM HSB STOCKHOLMS HÅLLBARHETSPRIS
HSB Stockholms hållbarhetspris delas ut en gång om året, i samband med HSB Stockholms föreningsstämma. Priset har delats ut i tio år och vinnarna är bostadsrättsföreningar som systematiskt arbetat för ökad ekonomisk, ekologisk eller social hållbarhet. Tidigare vinnare har fått priset bland annat för insatser inom avfallshantering, bergvärme i kombination med solfångare, och energieffektiviserade tvättstugor.

hållbarhet
bostadsrättsförening