Välkommen till HSB

Sänkt kalkylränta ger 130 000 unga hopp om en bostad

18 juni 2019 Unga vuxna har svårt att bankernas räntekrav. Bankerna vill ta höjd för en ränta på minst 7 procent. En mer realistisk kalkylränta på 5 procent skulle ge 130 000 unga tillbaka hoppet om en egen bostad. Det visar en rapport som WSP har tagit fram på uppdrag av HSB.

För många unga vuxna i Sverige är det omöjligt att ta sig in på bostadsmarknaden. Dagens hårda amorteringskrav och kreditrestriktioner gör att bara var femte i åldersgruppen 20–34 har råd att köpa en etta.

Med anledning av det har HSB låtit analysföretaget WSP ta fram en rapport som visar hur olika åtgärder skulle påverka ungas möjlighet att köpa en bostad. Ett stort hinder idag är bankernas kvar-att-leva-på-kalkyler. Bankerna kräver att låntagare ska klara en ränta på mellan 6–8 procent.

WSP har i rapporten räknat med en kalkylränta på 7 procent. Då krävs en månadslön på 30 300 kronor för att kunna köpa en genomsnittlig etta. Bara 18 procent av de mellan 20 och 34 klarar det kravet. Ifall bankerna istället räknat med en 5-procentig ränta skulle 24 procent ha möjlighet att köpa en lägenhet. Det innebär att ytterligare runt 130 000 unga vuxna skulle kunna efterfråga en egen bostad.

– En kalkylränta på 5 procent vore mer realistisk sett till dagens låga ränteläge. Det skulle ändå ge utrymme för en rätt stor räntehöjning framöver. Samtidigt skulle det väcka hundratusentals bostadsdrömmar till liv igen, säger Anders Lago, förbundsordförande HSB.