Välkommen till HSB

Nu går startskottet för ny stadsdel i Majorna

23 september 2019 Den 23 september inleds bygget av det helt nya bostadsområdet Fixfabriken i populära och omtyckta Majorna i Göteborg. Med 500 nya bostadsrätter ska det gamla öde industriområdet mellan Vagnhallen Majorna och Älvsborgsbron förvandlas till fyra levande och myllrande kvarter. På kommunens intilliggande mark kommer det även att byggas för handel, skola, förskola och äldreboende.

I detaljplanen för Fixfabriken ingår ytterligare 500 lägenheter, dvs totalt 1000 och när allt står klart beräknas Majorna ha vuxit med ca 2 300 invånare. Intresset för nybyggnationerna i Fixfabriken är stort. Att det byggs ett så stort område mitt i en attraktiv stadsdel där många göteborgare vill bo, är efterlängtat. Enligt majornaborna själva beror populariteten på den särpräglade stadssiluetten och varma gemenskapskänslan.

– Jag flyttade till Majorna från Kalifornien 1984, och det Majorna saknade i solsken togs verkligen igen med karaktär. Arkitekturen, folket, mångfalden. När jag köpte min första lägenhet sa jag att det enda sättet jag någonsin lämnar Majorna på är om de bär ut mig i en kista. Jag har nu köpt en lägenhet i Fixfabriken till min son och där finns allt han någonsin kommer att behöva och önska, säger Lisa Ferrazzoli, en av de första som har köpt en lägenhet i Fixfabriken.

Arkitektbyrån bakom kvarterens utformning, What! Arkitektur, har visat stor respekt för Majornas särpräglade stadssiluett och inspirerats av den kringliggande bebyggelsens olika karaktär och skala.

– Vår ambition har varit att skapa arkitektur som är förankrad i platsen och som samtidigt tillför området nya kvaliteter. Den traditionella låga kvartersstrukturen, sadeltaken och portiker som leder till innergårdarna. Ett annat exempel är tegelfasaderna som är vanliga både i landshövdingehusens bottenvåningar och på byggnaderna vid Klippan. I Klippan finns också kopplingen till högre byggnader som har inspirerat till idén om kvarterens torn, säger Peter Hulting, ansvarig arkitekt på What! Arkitektur.

De första bostadsrätterna beräknas vara klara för inflyttning år 2021, och år 2028 ska resterande 500 bostäder stå klara öster om Fixfabriken. De ansvariga bostadsbolagen för Fixfabriken är HSB Göteborg och Fastighets AB Balder. Fixfabriken är en del av BoStad 2021 som är ett samarbete för att bygga 7000 extra bostäder fram till Göteborgs 400-årsjubileum 2021.

Fakta om Majorna

• Majorna är ett samlingsnamn för området som består av de fyra mindre stadsdelarna Stigberget, Majorna, Kungsladugård och Sanna (Sandarna) och sträcker sig från Bangatan i öster till Kungstensmotet i väster.
  • Invånarantalet är strax över 30 000 personer.
  • Hyresrätten är den överlägset mest förekommande bostadsformen.

HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag och verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Idag är det 70 000 medlemmar som alla äger HSB Göteborg tillsammans. I samverkan skapas Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boende gemenskap. Och eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från övriga och ger också medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.

nyproduktion
fixfabriken