Behandling av personuppgifter

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare?

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer.

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna?

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen?

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke.

Hur länge lagras personuppgifterna?

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades.

Ytterligare information

Juristjouren

E-postadress: juristerna@hsb.se

Välkommen till HSB

HSB Göteborg lanserar nytt hållbarhetspris

17 januari 2020 För HSB Göteborg är hållbarhetsarbetet en självklarhet, ett perspektiv som genomsyrar hela verksamheten. Som ett led i det arbetet instiftar HSB Göteborg ett nytt pris, ”Den hållbara idén”, för att uppmuntra västsvenska bostadsrättsföreningar att bli mer hållbara. Med prissumman 25 000 kronor hoppas bostadskooperationen att inspirera till handling.

Hållbarhetspriset ”Den hållbara idén” delas ut till bostadsrättsföreningar med idéer eller pågående insatser som på ett eller flera sätt syftar till att göra västsvenska hem mer hållbara. För HSB är det viktigt att bidra till en hållbar omställning, och genom att påverka hela samhället i en positiv riktning bidra till reell förändring:

– Med ”Den hållbara idén” hoppas vi inspirera till handling! Det behövs stora förändringar på flera olika håll för att samhället ska nå målen i Agenda 2030. Och vi tror att en stor del av förändringen börjar i våra hem! Därför vill vi inspirera bostadsrättsföreningrna att jobba hållbart – bland annat genom vårt nyinstiftade pris, säger Freja Bramsen, chef för hållbarhet och utveckling på HSB Göteborg.

Prisets kriterier innebär att idén eller insatsen ska uppfylla ett eller flera av målen i Agenda 2030, att den skapar hållbar samhällsnytta på lång sikt och är applicerbar på fler bostadsrättsföreningar. Prissumman uppgår till 25 000 kronor som kan användas till att både täcka åtgärder som genomförts eller till en idé som planeras.

Att kriterierna tar sin utgångspunkt i FN:s globala hållbarhetsmål och Agenda 2030 grundas i att HSB Göteborg arbetar aktivt med dessa. HSB Göteborg har valt att fokusera på de mål som är mest relevanta för sin verksamhet och där de tillsammans med medlemmar och kunder kan göra störst skillnad.

– Vi är ett bolag i bostadsbranschen, därför fokuserar vi vårt arbete kring de globala utvecklingsmål som handlar om hållbara städer och samhällen, och hållbara innovationer. Med tanke på att vi ägs av cirka 72 000 medlemmar, förvaltar cirka 36 000 lägenheter och 360 bostadsrättsföreningar, tror jag att vi kan bidra med väldigt mycket när det gäller att styra in Göteborg, Sverige och i förlängningen världen på en mer hållbar bana, säger Freja Bramsen.

Om priset
Juryn består av representanter från HSB, HSB Living Lab och andra hållbarhetsexperter. Alla bostadsrättsföreningar inom HSB Göteborg kan delta i tävlingen, och en förening kan skicka in flera bidrag. Är det vinnande bidraget en idé bistår HSB Göteborg med stöd för genomförandet av densamma och priset delas sedan ut på HSB Göteborgs årsstämma av HSB Göteborgs vd Lars Göran Andersson. Deadline för att skicka in bidrag är 26 februari 2020.

För mer information:
Jens Holmberg, PR- och kommunikationsansvarig HSB Göteborg
jens.holmberg@hsb.se

HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag och verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Idag är det 70 000 medlemmar som alla äger HSB Göteborg tillsammans. I samverkan skapas Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boende gemenskap. Och eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från övriga och ger också medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.