HSB Norr tecknar ramavtal om elbilsladdning

30 januari 2020

För att underlätta i omställningen till elbilar kan HSB Norr nu erbjuda medlemmar och kunder laddlösningar med hjälp av InCharge från Vattenfall.

– Våra medlemmar och kunder har länge efterfrågat elbilsladdning för de boende och besökare. Känns extra roligt att vi nu kan erbjuda alla bostadsrättsföreningarna, från Umeå till Kiruna, en lösning som ger oss fördelen att kunna vända oss till en upphandlad aktör. Vattenfall kan hjälpa till med alla frågor från installation till drift samt att de känner oss och de behov vi har. Enklare kan det inte bli, meddelar Simon Blomberg, Ramavtalsansvarig på HSB Norr.

Ramavtalet börjar gälla från och med januari 2020 och kommer att erbjudas de cirka 400 bostadsrättsföreningarna som börjat efterfråga laddlösningar. Längre fram planerar HSB Norr att installera laddstationer på sina egna hyresfastigheter.

– Nästan 90 procent av all elbilsladdning sker hemma eller på jobbet. Bor man i en lägenhet kan vara krångligt att ta beslut om en laddlösning som passar alla. HSB Norr har insett detta och snart kan medlemmarna enkelt gå över till eldrift om de vill. Att dessutom ladda med fossilfri el gör att utsläppen minskas rejält, säger Susanna Hurtig, chef Vattenfall E-Mobility Norden.

Fakta: HSB är en medlemsägd, kooperativ organisation med uppgift att bygga, äga och förvalta bostäder. HSB Norr är Sveriges nordligaste förening med över 38 000 medlemmar, 7 700 bosparare och 170 anställda från Umeå i söder till Kiruna i norr. Genom Vattenfalls laddlösning InCharge erbjuds en helhetslösning med uppkopplade laddboxar, betallösning, support och kundservice i Umeå.

För ytterligare information kontakta:

Simon Blomberg, Ramavtalsansvarig HSB Norr, 010-303 20 91, simon.blomberg@hsb.se
Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall​​​​​

HSB Norr