Behandling av personuppgifter

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare?

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer.

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna?

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen?

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke.

Hur länge lagras personuppgifterna?

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades.

Ytterligare information

Juristjouren

E-postadress: juristerna@hsb.se

Välkommen till HSB

HSB mest hållbara varumärket för tredje året i rad

31 mars 2020 ​För tredje året i rad är HSB branschvinnare i Sustainable Brand Index, Europas största varumärkesstudie om hållbarhet. Drygt 21 000 svenskar har utsett HSB till det mest hållbara varumärket i kategorin bostäder.

– Det är fantastiskt roligt att vi ligger i topp för tredje året i rad! Utmärkelsen visar att våra insatser för att vara en hållbar samhällsbyggare ger effekt. Som Sveriges största bostadskooperation lyssnar vi på vad som är viktigt för våra medlemmar. Och hållbarhetsfrågorna står självklart högt på vår agenda, säger Magnus Ulaner, miljöchef HSB Riksförbund.

Sustainable Brand Index korar Sveriges mest hållbara varumärken sedan 2011. I årets undersökning har 21 640 respondenter i åldrarna 16–75 år från hela Sverige intervjuats om hur hållbara välkända varumärken är.

HSBs hållbarhetsarbete bedrivs på många nivåer samtidigt för att minimera miljöpåverkan från både byggande och boende. Till exempel har HSB som ambition att miljöcertifiera sin nyproduktion med Miljöbyggnad och gör i samband med det en klimatdeklaration av byggnaden. HSB är även en aktiv part i Färdplanen för en klimatneutral byggsektor, som arbetar med samverkan i byggbranschen för att minska klimatpåverkan rejält.

– Vi har högt ställda mål för att minska vår klimatpåverkan. De senaste tio åren har vi halverat våra utsläpp. Samtidigt tar vi fram framtidens hållbara boende i HSB Living Lab – ett levande labb där forskarna har möjlighet att utveckla sina idéer i en verklig boendemiljö. Tanken är att lösningarna sedan ska skalas upp och kunna användas i HSBs nyproduktion och hos bostadsrättsföreningar, säger Magnus Ulaner.

HSB verkar också för ett hållbart samhälle genom hjälpa unga vuxna in på bostadsmarknaden. Ett exempel på detta är HSB Dela, en ny lösning för att finansiera och äga sin bostad, där unga bosparare upp till 30 år erbjuds möjligheten att köpa en nyproducerad bostadsrätt med lägre kapitalinsats. Konkret innebär det att HSB går in som medfinansiär till privatpersoners bostadsköp med 50 procent. HSB Dela testas nu som ett pilotprojekt i Göteborg.

bostadsfrågor
hållbarhet