Behandling av personuppgifter

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare?

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer.

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna?

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen?

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke.

Hur länge lagras personuppgifterna?

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades.

Ytterligare information

Juristjouren

E-postadress: juristerna@hsb.se

Välkommen till HSB

Ny Sifo: En miljon människor har hjälpt äldre grannar under coronakrisen

17 april 2020

Grannsolidariteten är stark i coronakrisens spår. 16 procent av svenskarna har hjälpt en äldre granne eller person som tillhör en riskgrupp, vilket motsvarar omkring en miljon människor. Allra vanligast är att hjälpa till med matinköp. Det visar en ny Sifo-undersökning som HSB Riksförbund har låtit göra.

HSB har låtit Sifo fråga drygt 1 100 personer över hela landet om de har hjälpt, eller kan tänka sig att hjälpa, grannar som är äldre eller tillhör en riskgrupp. 16 procent uppger att de har hjälpt en granne under de senaste 14 dagarna. Och viljan att hjälpa till är stor: Nästan alla (95 procent) uppger att de kan tänka sig att hjälpa till.

– Det är rörande att se hur solidariteten spirar mellan grannar mitt i coronakrisen, allt för att värna om våra äldre. Även om resultatet är fantastiskt fint är jag inte så förvånad, här i Malmö ser jag flera exempel där medlemmar i bostadsrättsföreningar sätter upp lappar om att erbjuda sig att handla till sina äldre grannar, säger Michael Carlsson, vd i HSB Malmö.

Handla mat vanligaste hjälpen

Att handla mat är det i särklass vanligaste sättet att hjälpa en granne: 9 av 10 (87 procent) uppger att de har hjälpt till med just matinköp. Därefter är att gå postärenden vanligast (18 procent). På en öppen fråga om man har hjälpt till på andra sätt svarar många att de ser till att hålla regelbunden kontakt med äldre och personer i riskgrupper som nu håller sig isolerade. Till exempel genom att ringa eller att ta sig tid att samtala när man möts utomhus. Många svarar också att de själva håller sig undan med hänsyn till riskgrupperna.

– Nu stundar stämmor i bostadsrättsföreningar runt om landet. Med anledning av att äldre och personer i riskgrupper nu ska begränsa nära kontakter, och att max 50 person får mötas fysiskt, behöver vi anpassa stämmorna. Det innebär bland annat att vi uppmanar bostadsrättsföreningar att skjuta på sin stämma och lägga den senare. Vi rekommenderar också poströstning inför stämman, för att minska antalet deltagare på plats, säger Michael Carlsson.

Fakta om undersökningen

Utfördes av Sifo under vecka 13 som en webbpanel. Baseras på 1115 intervjuer med personer mellan 18 och 79 över hela landet.

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö är en ekonomisk förening som ägs av 50 000 medlemmar – enskilda personer och bostadsrättsföreningar. Vi erbjuder medlemskap, hyreslägenheter och nyproducerade bostadsrätter samt förvaltningstjänster. Våra medlemmar har bland annat möjlighet att bospara samt ta del av utbildningar och löpande rådgivning. Vår verksamhet finns i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.

medlemskapet
bostadsrätt