Behandling av personuppgifter

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare?

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer.

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna?

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen?

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke.

Hur länge lagras personuppgifterna?

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades.

Ytterligare information

Juristjouren

E-postadress: juristerna@hsb.se

Välkommen till HSB

HSB bygger Stockholms läns största solcellsanläggning i Järfälla

29 juni 2020 ​Nu har 3 195 solpaneler monterats på HSB brf Granens tak i Järfälla. Anläggningen kommer att producera drygt 900 000 kWh per år. Det blir därmed den största solcellsanläggningen på en bostadsfastighet i Stockholms län. HSB Norra Stor-Stockholm har projektlett arbetet.

– Solcellerna blir kronan på verket i vår bostadsrättsförenings mångåriga arbete med energieffektivisering och hållbarhet. Det känns spännande att göra en så här stor miljösatsning, säger Ann-Christin Sundberg, ordförande i HSB brf Granen i Viksjö, Järfälla kommun.

Installationen av solpanelerna på HSB brf Granens 19 huskroppar drog igång i mitten av mars och anläggningen beräknas vara i drift nu i början av sommaren. Då har den en installerad effekt på 976 kW och en årlig produktion på 911 625 kWh. Det kommer att täcka en betydande del av bostadsrättsföreningens elförbrukning, som ligger på 1,46 GWh. Solcellsanläggningen blir därmed den hittills största anläggningen på flerbostadsfastigheter inom Stockholms län.

– Vi arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor på HSB Norra Stor-Stockholm och solceller är en självklar del i det. Att HSB brf Granen gör en så här stor solcellssatsning kan förhoppningsvis inspirera andra bostadsrättsföreningar att gå samma väg, säger Catherina Fored, vd HSB Norra Stor-Stockholm.

HSB Norra Stor-Stockholm har bidragit med projektledning, upphandling och kvalitetssäkring av HSB brf Granens solcellsprojekt.

– Vi bygger nu upp en strategisk kompetens som ska utvecklas ännu mer framöver, då det finns ett stort intresse för solceller hos HSB Norra Stor-Stockholms bostadsrättsföreningar, säger Catherina Fored.

HSB brf Granens solcellsanläggning kommer att kosta runt 9,5 miljoner kronor, en investering som enligt ordförande Ann-Christin Sundberg blir lönsam redan efter 8–10 år. Beslutet om att storsatsa på solel togs av bostadsrättsföreningens medlemmar på en extrastämma. Arbetet har utförts av SEHED Tresson med Solarwork som underentreprenör.

Kontakt:
Catherina Fored, vd HSB Norra Stor-Stockholm, tel 010 442 50 61