HSB planerar för cirka 70 nybyggda bostadsrättslägenheter i centrala Skellefteå

15 januari 2021

HSB planerar att bygga cirka 70 bostadsrättslägenheter i korsningen Södra Järnvägsgatan och Repslagargränd i centrala Skellefteå. Lägenheterna i HSB brf Guldläge fördelas på två hus, det ena 4 våningar högt och det andra maximalt 12 våningar högt. Säljstarten sker preliminärt under 2021.

Brf Guldläge är HSBs första nybyggnadsprojekt i Skellefteå sedan 2017, då brf Landmärket färdigställdes på tomten intill. Säljstarten kommer preliminärt att ske 2021.

- Genom HSB brf Guldläge i Skellefteå kan vi erbjuda ett kvalitetsboende för bosparare, medlemmar och övriga intressenter, säger Mattias Lundström, vd HSB Norr. Vi tror på ett stort intresse för att bo i detta centrala läge, bara ett par minuter från busstorget och järnvägsstationen.

HSB brf Guldläge ligger i korsningen Södra Järnvägsgatan och Repslagargatan, ett par minuter från busstorg och järnvägsstation. De cirka 70 nya lägenheterna byggs i två flerbostadshus, ett lägre om 4 våningar och ett högre om maximalt 12 våningar.

- Bostadsrättsföreningens namn, brf Guldläge, är en tydlig blinkning till Skellefteås industriella och idrottsliga arv samt till det faktiska läget, säger Mattias Lundström, vd HSB Norr.

Just nu pågår planeringen av projektet, som utöver lägenheter, även rymmer gemensamhetslokaler som övernattningslägenhet/ styrelserum. På taket kommer det att finnas solceller som bidrar till energiförsörjningen och huset projekteras för att nå certifieringen Miljöbyggnad silver.

Kontaktpersoner:
Mattias Lundström, vd HSB Norr